Jak wybrać strategię dla sklepu internetowego ?
Brzmi drętwo ale jest kluczowa dla osiągniecia sukcesu: strategia sklepu internetowego. Sama nazwa tego pojęcia odstrasza. Pokażemy dzisiaj kilka elementów opisujacych strategię, wyjaśniając jaki ma wpływ na skuteczność działania biznesu.
Na końcu pokażemy wam nowe pojęcie, które „odkryliśmy” na własne potrzeby czyli: formuły sklepów internetowych. Pokażemy jak użyć wspomnianych formuł dla tworzenia własnej strategii.
Strategia sklepu internetowego a błękitne oceany
W dzisiejszym świecie gęstej konkurencji nie wystarczy otworzyć po prostu kolejnego sklepu internetowego. Otwarcie sklepu oferującego wszystko (odpowiednik sklepiku typu „mały market”) może i jeszcze ma szanse w realnym świecie, w strefach osiedli za miastem ale nie w świecie online. Tu trzeba wpasować się w jasno sprecyzowane potrzeby grup użytkowników.
Trzeba wiedzieć czego poszukują i jak ma im być to dostarczone. Identyfikowaniu tych potrzeb służy strategia błękitnego oceanu (patrz książka: Strategia błękitnego oceanu). W dużym uproszczeniu błękitnym oceanem może być każda nisza funkcjonująca w branży. Np w branży zdrowa żywność niszą może być obszar „żywność dla wegan” albo „zdrowa żywność dla zwierząt” itp.
W świecie sklepów internetowych panuje zasada: wykładasz duże pieniądze i dominujesz rynek w ramach swojej branży albo umiejętnie wpasowujesz się w swoją niszę. Zakładam, że należysz do tej drugiej grupy. Wniosek? Nie wpasujesz się w niszę – nie ma cię na rynku. Duzi gracze monopolizują stawki reklamowe. Monopolizują i podbijają. Trudno się przez nie przebić.
Strategia sklepu internetowego: Dodatkowe unikalne usługi
Oczywiście zawsze można wzmocnić swój przekaz i twoja oferta dla klienta może stać się bardziej atrakcyjna. Wystarczy dodać coś czego nie mają ważni konkurenci. Tym dodatkiem może być np. czas wysyłki, koszt wysyłki, specjalistyczna porada (jeśli sam jesteś specjalistą łatwiej ci przyjdzie dzielić się ważnymi dla klientów informacjami). Będzie to tym łatwiejsze jeśli wybierzesz do sprzedaży taką grupę towarową, która będzie totalnie unikalna (nie to będzie powiedzmy grupa: zioła z Syberii). I ten ostatni kierunek jest najciekawszy. Bardzo mocną stroną tego kierunku jest mocne przywiązanie klientów do takiego sklepu i wysokie, systematyczne zakupy przez nich wykonywane.
Strategia sklepu internetowego a nowe trendy na rynku
Czasami identyfikacja rosnącego trendu potrafi wydźwignąć sklep internetowy do czołówki branży w bardzo krótkim czasie. Ale nie wystarczy go zidentyfikować. Trzeba jeszcze uwzględnić odpowiednie działania w strategii sklepu internetowego. Przekładając to na język rynkowy: zauważenie rosnącego zainteresowania pojęciem „kuchnia wg 5 przemian” i umiejętne promowanie treści z nią związanych może mocno wydźwignąć potencjał sprzedażowy sklepu.
Strategia sklepu internetowego a metoda wejścia na rynek
Temat metod wejścia na rynek nie musi być ścisłą częścią strategii ale warto ująć to w wytycznych. Dla pokazaniu wagi tego aspektu wspomnimy tylko sposoby używane przez sklepy internetowe opisywane we wcześniejszych artykułach jak choćby analiza branży lub ustal w jakiej niszy chcesz działać.
Wybór optymalnych kosztowo sposobów wejścia na rynek (a więc optymalnych działań marketingowych) jest częścią prac z zakresu market intelligence. Utworzenie map rynku (map branży) pod kątem sposobów pozyskiwania traffiku pozwala na wybór najlepszej ścieżki (najbardziej dopasowanej do budżetu).
Strategia sklepu internetowego a formuły sprzedaży
Nie wyczerpaliśmy oczywiście wszystkich aspektów dla tematu: strategia sklepu internetowego. Niemniej jednak odpowiedzią na wszystkie potrzeby w tym temacie jest „identyfikacja formuły sprzedaży”. To nasze autorskie pojęcie. Idea opiera się na wykonaniu researchu rynku, mapy rynku i branży a następnie klasyfikacji konkurencji wg formuł sprzedaży.
Dla przykładowej branży „zdrowa żywność”, przykładowymi formułami sprzedaży są:
– sprzedaż oparta o wąską grupę produktową (np. opisywane „zioła z Syberii”)
– sprzedaż oparta na dodaniu do oferty komplementarnych wobec zdrowej żywności produktach „dźwigarach marży” (produkty zdrowej żywności są tylko pretekstem, cały zysk generowany jest z produktów uzupełniających)
Do czego służą „formuły sprzedaży” ?
Formuły sprzedaży to takie „patenty”, pomysły na sprzedaż w sklepie online. Mogą dotyczyć tak struktury produktowej, designu sklepu, obsługiwanej niszy czy sposobu pozyskiwania traffiku.
Idea jest prosta: najpierw zobacz jak wygląda twoja konkurencja a potem pomyśl co możesz podpatrzeć lub poprawić i ostatecznie zastosować u siebie.
Podpatrywanie innych biznesów jest świetnym pomysłem. Zwłaszcza, gdy widzisz wyniki finansowe wszytskich graczy i mozesz ocenić komu sie udaje a komu nie (i dlaczego).
I do tego służy market intelligence, którym my sie zajmujemy 🙂
Pozdrowienia dla wszystkich czytelników…
Leave a Comments