Monitorowanie konkurencji – as z rękawa
Czy monitorowanie konkurencji może istotnie wpłynąć na wyniki mojej firmy? Spójrzmy na to pytanie pod kątem efektywności i konkretnych elementów, które można wychwycić i wyciągnąć z nich korzyści.
W krajach takich jak Polska większość firm kładzie nacisk na produkcję i sprzedaż. Stosunkowo niewiele firm decyduje się na gromadzenie danych i analizy pozwalające na wyciąganie wniosków rodzących się z obserwacji konkurentów.
To duży błąd. W krajach zachodnich już dawno doceniono potencjał kryjący się w podglądaniu konkurencji. Permanentne obserwowanie firm i ludzi z naszej branży jest najprostszym sposobem na sprawdzanie naszej pozycji na rynku, identyfikowanie nowych trendów, omijanie niebezpieczeństw, wybieranie nowych metod działania czy trafniejszego kierowania przekazów reklamowych. Ostatecznie odbija się to na naszych przychodach, pozycji na rynku, optymalizacji wydatków reklamowych, konkurencyjności, rynkowej atrakcyjności.
Jak się wydaje najwięcej korzyści z tego typu działań mogą odnieść biznesy oparte o platformy eCommerce. Świat sieciowy posiada najbardziej rozbudowane dane w tym zakresie (zobacz też wycinkowe możliwości w zakresie monitorowania aktywności firm na Facebooku)
Monitorowanie konkurencji – kto ma wiedzę ten wygrywa!
Zakres monitoringu zależy od branży i potrzeb firmy. Za każdy razem trzeba więc ustalać obszary, które należy objąć śledzeniem. Zobaczmy więc teraz przykłady korzyści, które można uzyskać w odniesieniu do wspomnianych, różnych obszarów.

Monitorowanie obrotów konkurentów
Oczywiście często jest tak, że dane o obrotach są ukrywanie i chronione przez firmy. Jednak istnieją przeróżne sposoby na zdobywanie danych na ich temat a następnie szacowanie uzyskiwanych przez konkurentów przychodów. Stałe monitorowanie konkurencji pod kątem zmian w ich obrotach pozwala określić gdzie my jesteśmy na ich tle, czy tracimy, czy zyskujemy rynek. Śledzenie dynamiki tych zmian stwarza też przeróżne szanse takie jak zdolność do typowania jednostek tracących rynek (i podatnych na przejęcia lub przejmowanie ich kawałków rynku).
Monitorowanie działań konkurencyjnych
Każda nowa kampania reklamowa, zmiana przekazu reklamowego, zmiana miejsc propagacji informacji, zmiana kanałów sprzedaży – to są sygnały mówiące o tym, że konkurenci wiedzą coś więcej niż my, coś nowego testują, odkryli nowe możliwości. Najtańszym sposobem na zdobycie tych danych jest decyzja o starcie monitorowania działań konkurencyjnych. Nakłady potrzebne na stworzenie własnych, nowych pomysłów są nieporównanie większe od monitoringu ruchów konkurentów. Niezależnie od tego jest to też świetny „wsad” do własnej pracy jeśli mamy zacięcie do „kreowania gry”.
Z całą pewnością monitorowanie działań konkurencyjnych zawiera też inne wspaniałe możliwości. Należą do nich:
– identyfikowanie i monitorowanie ruchu kluczowych (i nie tylko) pracowników
(zmiany w zatrudnieniu są ważnymi sygnałami w określaniu kierunków działań firm)
– monitorowanie podejmowanej aktywności marketingowej (prowadzonych kampanii reklamowych, gdzie, jakimi nakładami, jakie zostały użyte przekazy reklamowe itd)
– identyfikowanie zmian w ofercie dla kluczowych klientów
– wykrywanie i monitorowanie używanych technologii eCommerce (wdrażanie nowych, ciekawych rozwiązań technologicznych w serwisie internetowym potrafi dać duże „odbicie” wobec konkurentów)
– implementacja nowych systemów płatniczych, kurierów
– wykrywanie wprowadzania nowych standardów obsługi klienta
– polityki zwrotów
i wiele innych. Każdy z tych elementów w konkretnym przypadku firmy może stać się dużą szansą na własny wzrost.
Monitorowanie problemów konkurentów
Potencjały tkwią tak w obserwowaniu mocnych stron jak i słabych. Odkrycie problemów ważnych konkurentów może skutkować podjęciem działań zmierzających do wzmocnienia własnej pozycji na rynku. Może też być szansą na przejęcie części klientów niezadowolonych z napotkanych zmian (to czasami jest najszybszy sposób na uzyskanie znaczącego wzrostu własnych obrotów, i najtańszy zarazem). Oczywiście może to się też wiązać z szansą na przejęcie ważnych/kluczowych pracowników czy też na podjęcie innych działań „frontowych”.
Podsumowanie:
W pojęciu monitorowanie konkurencji ukrytych jest mnóstwo możliwości. Nowe czasy przyniosły erę ogromnych ilości informacji. Wszystkie dane można zdobyć i ułożyć w odpowiednie szablony. Chodzi tylko (jak zawsze) o nakłady, które trzeba ponieść aby je zorganizować.
LandscapeLab jest firmą, która przygotowuje na zlecenie Raporty Monitorowania Konkurentów i Działań konkurencyjnych. Zakresy i szczegółowość opracowań takich opracowań omawiamy indywidualnie z klientem.
W razie pytań prosimy o kontakt.
Leave a Comments