Trendy biznesowe i Mapy niewidzialnych sił rynku
„Nie możesz poprawić tego czego nie możesz zmierzyć”- trendy biznesowe, gospodarcze rządzą dzisiejszym światem. To hasło powoduje nami każdego dnia. I to odkrycie powoduje nasz zachwyt. Jeszcze 5-10 lat temu sam nigdy bym nie przypuszczał, że istnieją kawałki rzeczywistości tak ważne dla prowadzenia biznesu i tak kluczowe zarazem. No bo
cóż, robiło się sklepy, hurtownie albo coś produkowało. Dawało się ogłoszenia w prasie, radiu, telewizji z komunikatem „uwaga jestem” i to jakoś funkcjonowało.
Nie ulega wątpliwości, że rynek dojrzał. W świadomości społeczeństw powstają nowe zawody tworzą się nowe trendy biznesowe. Rynek analityków rynku ukształtował się i rozwinął. Osiągnięcia nowych odkrywców niewidzialnego świata rynku wprowadzają go na zupełnie inne wody.
Dzisiaj właściciel każdego rodzaju biznesu może go zrobić zupełnie inaczej niż wszyscy wokół. Wynikająca z tego unikalność jest w stanie prowadzić go niezawodnie do sukcesu.
To trochę tak jak patrzenie na wielką górę: z której strony byś się nie ustawił jako obserwator zobaczysz jej inny obraz, inne detale, inne możliwości jej eksploracji, inne ścieżki dotarcia na szczyt. Kiedyś wszyscy ludzie biznesu mówili po prostu: O, góra! Teraz dostrzega się każdy jej detal i to tworzy nowe szanse.
Już tylko opisywana wcześniej analiza branży zdrowa żywność może dać pewne wyobrażenie na ten temat. To co wszyscy postrzegają jako „górę” (czyli branżę zdrowa żywność) jest liczną grupą nisz, subnisz na których można się nieźle urządzić. Trzeba tylko je dostrzec i świadomie przygotować przekaz do wyselekcjonowanej grupy odbiorców.
Inne spojrzenie na tą przysłowiową „górę” pozwala dojrzeć, że w branży utworzyły się różne „formuły sprzedaży”. Nie wszyscy muszą sprzedawać jako klasyczny sklep ze zdrową żywnością (czyli takie „delikatesy z wszystkim”). Efektywniejszą formułą jest na przykład ta, w której sprzedaje się produkty dla vegan i to powiązane z „koniem pociągowym” czyli grupą ciekawych produktów kuchennych o wysokiej marży.
Oczywiście żeby to sprzedać trzeba mówić odpowiednim językiem i do odpowiedniej grupy ludzi. I tu świat cyfrowy, w którym się specjalizujemy (i który tak nas pasjonuje) przynosi wszystkie odpowiedzi i potrzebne informacje. Dlaczego? Ponieważ zapisuje on całą aktywność użytkowników! Zapisuje o co ludzie pytają, gdzie przebywają, o czym mówią, co ich interesuje… Oczywiście jest to masa informacji, z którą trzeba coś zrobić. Nas zachwyca to, że możemy je MAPOWAĆ, ORGANIZOWAĆ i WIZUALIZOWAĆ – a potem wychwytujemy pojawiające się wzorce i wyciągamy wnioski!
To jednak nie wszystko. Dane, które napływają ze świata cyfrowego daje się też tą drogą mierzyć (!). Można więc też wychwycić i zwymiaryzować (zmierzyć) niemal każdy zachodzący proces: np. można zaobserwować TRENDY, nowe zainteresowania, nowe dążenia społeczne. W skali makro Google potrafi wychwytywać nowe ogniska epidemii chorób zanim zostaną zauważone przez stacje epidemiologiczne (ludzie wpisują objawy chorobowe w wyszukiwarkę zanim ktoś się zorientuje, że grozi epidemia)!
Niewidzialne siły rynku – trendy biznesowe
Tłumacząc teraz tytuł dzisiejszego artykułu: niezmiennie fascynuje nas odkrywanie prawdy i badanie rzeczywistości. Widzimy świat w specyficzny sposób. Metaforycznie rzecz ujmując to tak jakby człowiek po raz pierwszy w życiu stanął przed słabym i zniekształcającym (ale jednak) LUSTREM. Lustrem jest w naszym przypadku świat cyfrowy, internet. Niby widać słabo, obraz jest niby zniekształcony. Ale jednak widać! Da się zobaczyć ręce, nogi, twarz, uszy, nos. Da się to z grubsza zmierzyć, opisać, wyciągnąć wnioski. W taki sposób można wychwycić i zmierzyć procesy społeczne, trendy (rosnące i opadające), NOWE POMYSŁY zyskujące na popularności. Można zaobserwować nowe FORMUŁY prowadzenia biznesu, nowe IDEE zdobywające serca ludzi. Da się nawet je lokalizować czyli określać skąd one przychodzą, jak wędrują (WĘDRUJĄCE TRENDY BIZNESOWE, GOSPODARCZE). A ponieważ istnieją wzorce określające ich szlaki to da się przewidzieć także kiedy do nas dotrą!!! I szczerze mówiąc – to jest już rewolucja w widzeniu świata a w tym przypadku w widzeniu i kształtowaniu biznesu.
Tak. To de facto praca badawcza ale absolutnie fascynująca.
Będziemy się tym z wami dzielić. Czekajcie na nasze kolejne wpisy 🙂
Leave a Comments