Ustal w jakiej niszy chcesz działać
Optymalizacja sklepu internetowego we własnym zakresie – to jest to co chcielibyśmy wam dzisiaj zaproponować. Jednak nie mamy tu na myśli optymalizacji oprogramowania czy optymalizacji SEO tylko optymalizację strategii. Nawet jeśli nie macie strategii, to i tak jakąś realizujecie. Sieć i tak w jakiś sposób widzi to co stworzyliście. Zrobimy to na przykładzie branży „zdrowa żywność” i wykonanych przez nas MAPACH RYNKU. Ten artykuł wiąże się także z opisanym we wcześniejszym artykule RAPORT: krajobraz konkurencji na rynku zdrowa żywność.
Musimy teraz dokonać wprowadzenia w ten temat i zaznajomić was z dwoma nowymi i kluczowymi pojęciami.
Nowe pomysły na biznes biorą się z innej perspektywy
Biznes internetowy przyniósł nowe rozumienie pojęć BRANŻA i NISZA. To w jakiej strefie działamy w tzw realu (świecie offline) nie wydawało się być aż tak istotne. Wystarczył sklep na rogu ulicy informujący szyldem, że jest to np. „Sklep ze zdrową żywnością”. Trafiali tam ludzie, którzy ten sklep mieli na swojej życiowej, codziennej trasie z pracy do domu.
W dzisiejszym świecie mamy coraz więcej przedziwnych produktów. Spowodowało to zmiany w potrzebach klientów. Coraz częściej szukają nie samych produktów ale idei, które one utożsamiają. Na przykład idea „kuchni według 5 przemian” niesie nowy nośny trend (falę zainteresowania), która z drugiej strony przynosi potrzebę kupowania nowych produktów (wcześniej nie kupowanych przez tych klientów).
I taką zmianę niesie właśnie aktualny czas, w którym żyjemy. Coraz trudniej jest pozyskać klientów sklepom „wielobranżowym”. Sprzedają się wąskie idee i grupy produktów.
Również filozofia sprzedaży sklepu internetowego ulega przekształceniu. Na rynku pojawiły się nowe FORMUŁY sprzedaży. To właśnie ich pojawienie się daje szanse małym sklepom internetowym na biznesowe życie.
Definiowanie IDEI i FORMUŁY – poradnik dla sklepów internetowych
Podsumujmy:
mamy dwa podstawowe pojęcia profilujące nowo powstający sklep internetowy:
1. Wybór niszy według IDEI (lub węższego zakresu zakresu produktów)
2. Wybór niszy według FORMUŁY sprzedaży
W tym artykule omówimy to w skrócie. Oto przykłady różnych sklepów z branży ZDROWA ŻYWNOŚĆ.
Kategoria, którą nazwaliśmy sklepy KLASYCZNE jest najpowszechniejsza w tej branży. Przykładem takich sklepów są np. www.naturalny24.pl
Są to delikatesy ekologiczne o skaczącym traffiku z przedziału między 2 a 5.000 uu/miesiąc. Sklep charakteryzuje się dużą ilością grup produktów zdrowej żywności wyświetloną w bocznym menu.
Tak więc jeśli chodzi o ideę to jest nią „Delikatesy ekologiczne”, jeśli chodzi o formułę sprzedaży to jest nią sklep typu KLASYCZNE.
Kombinacja tych dwóch cech zmusza (niechcący) właścicieli do wydawania sporych pieniędzy na marketing. Aby wypozycjonować taki sklep trzeba wydać duże kwoty a przychodzący klienci nie będą wierni (trudno ich przywiązać do siebie). Trudno też będzie ich skłonić do zakupów.
Aby tego dokonać trzeba stosować kosztowne „zanęty” marketingowe (jak np bezpłatna przesyłka na każdy zakupiony towar itp).
Dużo większe szanse i możliwości na końcowy sukces ma sklep piecprzemian.com.pl oparty na idei „gotowanie wg pięciu przemian”. Odwiedzalność tego sklepu jest prawie identyczna co naturalny24.pl ale siła kupujących jest znacznie większa. Niezależnie od tego czy właściciele potrafią ten potencjał wyłowić – możliwości ta nisza ma bardzo duże.
Aby to udowodnić wystarczy spojrzeć na przykład innego sklepu bazującego na tej idei: urbanvegan.pl ma ok. 30.000 stabilnych odwiedzających miesięcznie.
Tak więc dla sklepu piecprzemian.com.pl:
IDEĄ jest „kuchnia wg 5 przemian”.
Formułą handlową jest „sklep KLASYCZNY”
a dla sklepu: urbanvegan.pl
IDEĄ jest „kuchnia wg 5 przemian”
Formułą handlową jest „sklep vegański – dla wąskiej grupy odbiorców” (zawężenie, które także ma swój wymiar IDEI).
To dużo silniejsza i rokująca powodzenie kombinacja cech sklepu internetowego.
Optymalizacja sklepu internetowego – wdrożenie
Od pojęcia: optymalizacja sklepu internetowego zaczęliśmy i nim kończymy. Dobra przeanalizowanie własnej branży (a przynajmniej niszy) pozwala na zmianę strategii sklepu. W przypadku branży zdrowa żywność wybranie IDEI oraz FORMUŁY prowadzi w nowe obszary biznesowe; w takie strefy, w których traffik jest wysoki a kupujący kupują. Po dokonanej analizie i wybraniu nowego profilu sklepu – trzeba to wdrożyć. W przypadku większości sklepów nie są to wielkie modyfikacje. Efekt na pewno jest tego wart!
I do tworzenia takich sklepów Was zachęcamy.
Leave a Comments