Business intelligence a wprowadzenie produktu na rynek
Jak powinno wyglądać wprowadzenie produktu na rynek i jak do tego celu wykorzystać osiągnięcia z zakresu business intelligence ? Pracując z klientami w naszym kraju widzimy dużą potrzebę opisywania możliwości, które tkwią w tym zakresie. Co ciekawe cały obszar business intelligence dynamicznie się rozwija (choć to jest jednak wciąż młoda dyscyplina). W tym artykule pokażemy naszą perspektywę na wykorzystanie osiągnięć w tej sferze do poprawy skuteczności we wprowadzaniu nowych produktów na rynek (także zagraniczny).
Czym jest business intelligence ?
Najprościej mówiąc business intelligence jest działaniem prowadzącym do zbierania danych, organizowaniem ich i wyciąganiem ważnych, kluczowych wniosków dla działania firmy. Może być stosowana w różnych sferach działania przedsiębiorstwa np. w procesach produkcji, obiegu dokumentów czy zarządzaniu związanym z eksportem.
My skupimy się na obszarze wprowadzania produktu na rynek i na eksporcie na rynki zagraniczne.
Na poniższym wykresie pokazujemy etapy przygotowawcze, które należy wykonać zanim wyda się decyzję o
wprowadzaniu produktu na rynek (zobacz też artykuł: wprowadzenie nowego produktu na rynek ).
Dwa pierwsze etapy czyli market intelligence oraz market analysis są bardzo ważnymi działaniami z zakresu business intelligence.
Na zdrowy rozum każdy wie, że jak wybierasz się w podróż to zabierasz ze sobą mapę. Wielu przedsiębiorców zdaje się tracić zdrowy rozsądek i zaniedbują konieczność posiadania mapy własnego rynku.
Co zawiera opracowanie z zakresu market intelligence ?
Wykonanie map rynku jako efekt market intelligence zawiera:
Mapa konkurentów:
– konkurencyjnych graczy
– potencjalnych partnerów handlowych
– potencjalnych klientów
na tle ich obrotów, pozyskiwanego traffiku lub podobnych parametrów (w zależności od potrzeb)
Mapa segmentacji rynku:
– segmenty, kategorie w ramach branży
– zidentyfikowane wstępnie nisze
Mapa otoczenia biznesowego:
– obraz zawierający różne kategorie przydatne w prowadzeniu biznesu takie jak: targi, konferencji
branżowe, potencjalni kooperanci, inne grupy biznesów związanych z twoją niszą
Co może zawierać market analysis (analiza rynku) ?
Opracowania z zakresu market analysis mogą zawierać analizy tworzące „market insight” czyli:
– wglądy w strukturę rynku
– wgląd w wielkość rynku
– informacje pokazujące w którym miejscu znajduje się firma na tle konkurencji
– informacje typu: zagrożenia, ścieżki rozwoju
– sugestie dotyczące strategii (zmiany strategii)
– informacje o nowych nieodkrytych niszach
– informacje o nowych modelach biznesowych na eksplorowanych rynkach
– przewidywania dotyczące przyszłości (predykcja wykonana dla branży)
– analiza konkurentów (skutkująca np. podpatrywaniem działań konkurentów)
– analizy pokazujące nowe okazje biznesowe oraz analiza trendów
Zakresy prac analitycznych mogą być szerokie. Warto zwrócić uwagę na to, że czasami wystarczy jedna dobra obserwacja (np podpatrzenie jakie działania reklamowe podejmuje dynamicznie rozwijający się konkurent) aby nakłady na te prace wielokrotnie się zwróciły!
Co dalej: wprowadzenie produktu na rynek – dalsze przygotowania
Krok 4 jest szczególnie istotny dla mniejszych i średnich firm, które mogą mieć ograniczenia budżetowe. Określenie we wcześniejszym etapie grup, do których będziemy kierować komunikat marketingowy będzie w konsekwencji określać środki potrzebne do dotarcia do nich. Firmy, które nie mają wystarczająco dużych budżetów powinny w tym momencie je zweryfikować i przeorganizować wytyczne marketingowe (chodzi o takie rozłożenie budżetu reklamowego aby uzyskać jak najlepsze wyniki w jak najkrótszym czasie).
Przygotowanie kilku wariantów powinno pomóc podjąć decyzje.
Wytyczne realizacyjne dla agencji krok 5
Ten etap jest szczególnie ważny ponieważ przygotowanie wytycznych dla agencji marketingowej czy reklamowej jak również dla odpowiednich działów w samej firmie będzie serią drogowskazów pozwalających na utrzymaniu się firmy na kursie prowadzącym do sukcesu.
W tym miejscu warto dodać, że szczególnie sprawdza się tu współpraca w z zewnętrznymi firmami doradczymi i konsultingowymi. Ich niezależność i inna perspektywa daje duże szanse na to, że idea utworzonej wcześniej strategii nie zostanie zaprzepaszczona.
Ważna sugestia: powodzenie w biznesie nie idzie w parze z obstawianiem firmy „znajomymi znajomych”.
Zawsze trzeba szukać tych co wiedzą więcej a nie tych którzy żyją tylko na „przepalaniu budżetów”. Jak się wydaje jest to jeden z głównych grzechów polskich firm. Jest to też powodem ich problemów.
Szukając partnerów biznesowych unikajcie jak ognia „układów”, szukajcie tych co „wiedzą więcej”.
Podsumowanie:
Pokazaliśmy w tym artykule ważny kawałek business intelligence w świecie firm wprowadzających produkt na rynek. My sami specjalizujemy się w wykonaniu etapu 1 (mapy rynku) – w całości. Etap 2 czyli analizy rynkowe wykonujemy także ale czasami wspólnie z firmami konsultingowymi lub bezpośrednio z klientem. W pozostałych etapach bierzemy udział w zależności od stopnia, w którym jesteśmy potrzebni.
W obliczu nadchodzących nowych czasów świata business intelligence pamiętajmy: kto ma wiedzę ten wygrywa !!!
Leave a Comments