Menu
  • Home
  • Usługi
  • Zespół
  • Blog
  • Kontakt

Jak analizy rynkowe mogły uratować wielkie firmy

  • Home
  • Jak Analizy Rynkowe...

Jak analizy rynkowe mogły uratować wielkie firmy

CategoriesAnaliza rynku i konkurencji / Analiza trendów / Bez kategorii

Kamil

17 października 2017

00

Oto prawda nowych czasów: analizy rynkowe oraz analiza produktu są kluczowymi elementami dla biznesu chcącego rozpoznać swoje grupy docelowe w celu zwiększenia swoich przychodów. Poszczególne rodzaje analizy rynku pozwalają także zrozumieć podstawowe elementy marketingu, zalecane ceny dla produktów, promocje, wymiary i inne.

Prawdziwą przewagę konkurencyjną daje mapowanie

Postępy w nauce przynoszą nowe przestrzenie, które mogą podlegać analizie: można mapować produkt, potrzeby różnych grup klientów, konkurencję (zobacz też artykuł: analiza konkurencji ) produkt własny w kontekście produktów konkurentów, trendy rynkowe. Różne rodzaje analiz dają zadziwiające możliwości uzyskania przewagi konkurencyjnej. Żyjemy wciąż w świecie, w którym potencjał ten wciąż wydaje się być niezauważony. Zaryzykujemy twierdzenie, że z KAŻDEGO przypadku który wpadłby w nasze ręce jesteśmy w stanie wyciągnąć dane stanowiące istotną przewagę konkurencyjną.

Ten artykuł poświęcimy jedynie zaakcentowaniu problemu. Jak powszechnie wiadomo – człowiek nie jest nieomylny. Stąd w historii jest wiele przypadków porażek, których można było uniknąć wykonując wcześniej analizy rynku, analizy potrzeb klienta i produktu. W tym artykule przedstawimy kilka z bardziej znaczących porażek aby podkreślić jak ważne jest wsparcie się analizami, zwłaszcza jeśli nie mamy poważnych ograniczeń budżetowych.

1. Nowa Cola

Źródło: www.wikipedia.org

Kiedy w latach 1970 oraz na początku 1980 spadła sprzedaż coca-coli, firma myślała, że to ze smak był powodem. Biorąc pod uwagę coraz to niższe obroty, postanowiono wprowadzić nowy smak coca-coli, który miał być słodszy od poprzedniej wersji. Przeprowadzono ponad 200,000 testów z przypadkowymi osobami, i ponad połowa stwierdziła, że nowy smak jest lepszy niż aktualnie sprzedawany. Problem pojawił się w momencie wprowadzenia nowego smaku na rynek, a wycofaniu starego. Sprzedaż zaczęła spadać jeszcze bardziej.

Firma spróbowała więc przywrócić stary smak i sprzedawać obie wersje jednocześnie. Ostatecznie jednak postanowiono kompletnie wycofać „nową” coca-colę ze sprzedaży.

Co poszło nie tak?: Założono, że to smak jest głównym powodem niskich sprzedaży. Nikt nie powiedział osobom testującym, że wybór nowego smaku wiąże się z wycofaniem starego. Nie wzięto pod uwagę symbolicznej więzi emocjonalnej, jaka istniała pomiędzy klientami a  starą wersją coli.

2. Kryształowa pepsi

Źródło: www.walmart.com

W latach 1990 panowała powszechna niechęć do niezdrowych napojów typu coca-cola oraz pepsi. Wiele osób preferowało zdrowsze alternatywy- soki. Oczywiście zawsze można było pić zdrową, przejrzystą, dobrze kojarzącą się wodę. Jeśli więc woda dobrze się kojarzy, to warto wprowadzić wersję pepsi, która wyglądem przypomina podstawową substancję dla człowieka – tak pomyślała firma Pepsi. Po krótkich testach wprowadzono kryształową pepsi pod sloganem: „Nigdy nie widziałeś takiego smaku”.

Z początku sprzedaże były obiecujące, bo przyniosły firmie 470 milionów dolarów przychodów, jednak zdawały się wynikać głównie z ciekawości ludzi do intrygującego wyglądu nowej pepsi.

Ten niecodzienny kolor napoju wywoływał mieszane uczucia w klientach. Nie wiedzieli co mają myśleć – czy napój powinien smakować jak sprite? Czy może jak pepsi?

Dodatkowo na niekorzyść kryształowej pepsi działał nowy napój „TaB Clear”, który poza podobnym wyglądem reklamowany był jako wolny od cukru i konserwantów – które kryształowa pepsi zawierała.

Ostatecznie po około roku od wydawania wycofano kryształową pepsi ze sprzedaży. Nie przynosiła wymiernych korzyści na tle zamieszania jakie powodowała.

Co poszło nie tak?: Należało wykonać analizy rynkowe obejmujące mapowanie nisz istniejących na rynku napojów. Nie zauważono, że nie ma miejsca na taki rodzaj pepsi, rynek zajęty był przez dietetyczne pepsi, pepsi bez cukru i inne. Nie uwzględniono opinii osób testujących nową wersję napoju, z których mogłaby wynikać opisana powyżej niepewność.

3. McDonald’s Arch Deluxe

analizy rynkowe dla MacDonalds
Źródło: http://www.strangekidsclub.com

Większość osób po usłyszeniu słowa „McDonald’s” myśli – tanie, szybkie, przewidywalne. Jednak zamiast kontynuować już działające rozwiązania McDonald’s postanowiło wprowadzić nowy produkt. Nowy burger miał być przygotowany z myślą o dorosłych klientach sieci fast-foodów.

Przewodni slogan towarzyszący promocji burgera brzmiał mniej więcej „To burger o smaku dorosłości”, a jako obraz przedstawiano dzieci próbujące arch delux’a, po czym stwierdzające, że im nie smakuje. Tajnym składnikiem miał być sos musztardowo-majonezowy.

McDonald’s – powszechny, tani, amerykański fast-food zaczął więc celować w grupy bardziej wyrafinowane, miejskie. Jak nie trudno zgadnąć – nowy produkt nie sprzedawał się dobrze. Na reklamowanie nowego burgera firma McDonald’s wydała 100 milionów dolarów, czyniąc nowy produkt gigantyczną porażką.

Co poszło nie tak?: Możliwe, że dorośli testujący nowego burgera mogli nie należeć do odpowiedniej grupy społecznej. Ponadto, głównymi cechami McDonald’s były taniość i szybkość, a nowy burger reklamował się smakiem. Wszystkiego można było uniknąć przeprowadzając odpowiednie analizy rynkowe – rozpoznając zwłaszcza mocne i słabe strony firmy.

 Podsumowanie

Jak widać – nie zawsze ogromne nakłady pieniężne są w stanie nadrobić braki w rozpoznaniu rynku. Setki milionów dolarów mogłyby zostać oszczędzone, gdyby firmy uprzednio włożyły wystarczająco dużo pracy w analizy rynkowe, które są jak ster na statku – można płynąć także bez niego, ale wtedy potrzebny jest lodołamacz, którego kadłub może w końcu nie wytrzymać.

Tags: analiza potrzeb klientów, analiza rynku, analiza trendów, analizy rynkowe, mapowanie nisz, mapowanie produktów, mapowanie produktu, rozpoznanie rynku, testowanie rynku, trendy rynkowe

Related Post

4 WRZEśNIA 2018

Monitoring konkurencji na...

Monitoring konkurencji na rynku finansowym czy bankowym może przyjąć różne formy ale...

00

15 MARCA 2018

Pomysł na biznes. Jak...

Czy aby trafić na genialny pomysł na sklep internetowy potrzebny jest przypadek? Z...

00

13 LUTEGO 2018

Jak wybrać strategię dla...

Brzmi drętwo ale jest kluczowa dla osiągniecia sukcesu: strategia sklepu internetowego....

00

Leave a Comments Cancel Reply

Kategorie

  • Analiza rynku i konkurencji
  • Analiza trendów
  • Bez kategorii
  • Infobrokering
  • Market intelligence
  • Marketingowy odcisk palca
  • Monitorowanie konkurencji
  • Odkrywanie białych plam
  • Sklepy online
  • Struktura rynku
  • Wymiaryzacja rynku
  • Wyszukiwanie informacji

© 2016 LandscapeLab.pl - Na bazie danych cyfrowych tworzymy mapy rynków, All Rights Reserved.