Jak swoje produkty można reklamować na wybranym rynku? Mapa blogów i serwisów branżowych
Producenci lub dystrybutorzy produktów, wprowadzając je na nowy dla siebie rynek zawsze mają dylemat: czy swoje produkty można reklamować za pośrednictwem łatwo dostępnych potencjałów oraz jak trafić do świadomości klientów? Rzecz jasna powstaje pytanie jak zrobić to najtaniej i najszybciej?
Wiadomo, że nie każdy ma budżet na reklamy telewizyjne. Z drugiej strony najlepsze są operacje wycelowane (iście chirurgiczne) i mocno angażujące potencjalnych klientów.Takie rozpoznanie rynku, które umożliwiałoby prowadzenie na nim działań chirurgicznych nie zrobi się bez MAPY RYNKU.
Świetnym pomysłem jest też TESTOWANIE rynku. Zamiast wydawać duże kwoty, na starcie lepiej jest sprawdzić jak na nasz produkt reagują potencjalni kupujący. Ale nie mam tu na myśli zorganizowanych testów z pytaniami o opinie o produkcie. Co mam więc na myśli?
Otóż istnieje (wierzcie mi) fantastyczny i mało dzisiaj wykorzystywany sposób na wykonanie takiego testowania. Ta sama metoda nadaje się też do dystrybucji informacji na twój rynek. Mam na myśli inteligentne wykorzystanie BLOGÓW I SERWISÓW BRANŻOWYCH.
Jak swoje produkty można reklamować za pośrednictwem blogów?
Wyobraźcie sobie, że próbujecie wejść ze swoim produktem na jakiś rynek zagraniczny, powiedzmy w Niemczech. Wyprodukowaliście jakiś unikalny produkt i chcielibyście o nim powiedzieć klientom z tej strefy. Od czego zacząć? Wiadomo, trzeba zrobić opisywany wcześniej research rynku i w jego konsekwencji – od MAPY BLOGÓW twojej niszy dla rynku niemieckiego:)
Napisałem „mapy blogów twojej niszy” ale muszę to teraz doprecyzować: niszę dla twojego produktu da się określić poprzez CHMURĘ FRAZ KLUCZOWYCH ale niejednokrotnie blogi są tworami szerszymi więc ich identyfikacja czasami jest trudniejsza. I tak na przykład producent olejów spożywczych ma dosyć wąską niszę związaną z tym produktem ale piszące również o olejach blogi mają zazwyczaj szerszy profil. Sztuka więc polega na tym by z ogromnej sterty blogów branżowych wybrać te z największym traffikiem (odwiedzalnością) ale także najlepiej wyprofilowane tematycznie.
Jaką więc ścieżkę byśmy zaproponowali takiemu producentowi?
Wprowadzenie nowego produktu na rynek zagraniczny poprzez blogi
1. Zaopatrz się w Mapę Blogów z ogólnej branży „zdrowa żywność” (mapa z naniesionym traffikiem wszystkich blogów)
2. Patrząc czujnie na swój budżet wybierz grupę blogów najlepiej pasujących do twojej strategii sprzedaży
3. Kup wybrane blogi lub nawiąż z nimi współpracę
Dlaczego w pkt 1 napisaliśmy o mapie blogów z całej branży „zdrowa żywność”? Ano dlatego, że akurat w tym segmencie rynku króluje GOTOWANIE i to z tej perspektywy funkcjonuje większość blogów. Takich, które piszą wyłącznie o olejach jest bardzo mało (i zazwyczaj są to firmowe strony informacyjne).
Zaznaczyć należy, że przy innym produkcie można byłoby wykonać węższą mapę blogów ściśle związanych z produktem.
O sposobach wybierania blogów i formułach współpracy z nimi napiszemy w osobnym artykule.
Teraz skupmy się na dodatkowych możliwościach, które oferują MAPY BLOGÓW.
Najciekawszy potencjał dają mapy pokazujące blogi mocno ale łagodnie tracące traffik.
To znak, że ten blog raczej da się tanio kupić od właściciela (jest to sygnał, że przestaje on być zainteresowany dalszym jego prowadzeniem). Z drugiej strony jeśli blog ma już trochę wpisów to ma też pozycję na rynku i po kupieniu, da się go przeprojektować na potrzeby własne.
Dodatkowe wsparcie w pozycjonowaniu na interesujące nas słowa kluczowe potrafi szybko wydźwignąć blog (lub grupę blogów) na wysokie pozycje co skutkować będzie bardzo wysokim traffikiem.
Warto zaznaczyć, że w przypadku niektórych produktów może to być marketingowy strzał w dziesiątkę. Może tak się stać przy oparciu sprzedaży na rosnącym (w docelowym kraju) trendzie. Taki trend można wówczas niemal „zawłaszczyć” (w sensie marketingowym i biznesowym) czyli pozyskać bardzo dużą część tego traffiku dla siebie.
Przykładem niech będzie niemiecki trend „mleko migdałowe” czyli „mandelmilch”.
Ten obraz pokazuje istotny wzrost zainteresowania choć nie jest jeszcze taką „windą marketingową”. Dla każdego biznesu da się znaleźć tego typu windującą frazę.
A jak swoje produkty można reklamować za pośrednictwem serwisów branżowych?
Ta metoda także ma swój wielki potencjał. Zwłaszcza w niektórych, specyficznych branżach. Na przykład producenci maszyn górniczych albo specjalistycznego sprzętu powinni zacząć wchodzenie na zagraniczne rynki od rozpoznania głównych graczy medialnych w ich sektorze. Mapa serwisów branżowych jest wtedy odpowiedzią na to pytanie. Publikowanie treści dotyczących naszego produktu lub naszej firmy do właściwych serwisów potrafi dramatycznie zwiększyć zapotrzebowanie na to co wytwarzasz. Rośnie też świadomość marki. Także popularyzacja jakiś specyficznych informacji, silnych stron produktu, zaskakujących treści i przewag konkurencyjnych jest możliwa tą drogą. Mapa serwisów branżowych pokazuje najmocniejsze media w interesującym nas obszarze, ich poziom czytelności, traffiku; potrafi też nawet pokazać poziom popularności twojej grupy produktowej w wybranym serwisie.
Podsumowując:
Na wybranym rynku zagranicznym swoje produkty można reklamować za pośrednictwem blogów i serwisów branżowych. To najefektywniejsza droga, zwłaszcza na poziomie testowania rynku lub jego wprowadzania. Każdy kto robi biznes, niezależnie od tego jak jest duży i jaki ma budżet, zawsze powinien pamiętać – możliwości dystrybucji biznesu jest nieskończenie wiele.
A my jesteśmy najlepszym tego przykładem 🙂
Pamiętajcie też, że to czym my się zajmujemy to właśnie tworzenie takich MAP RYNKU.
Leave a Comments