Swoje produkty można reklamować za pośrednictwem tych kanałów
Czy swoje produkty można reklamować za pośrednictwem internetu i jakimi kanałami powinno się to robić ? – oto jest pytanie, na które każdy producent lub handlujący musi znaleźć. Minęły już czasy, gdy internet był postrzegany jako tymczasowe szaleństwo. Dzisiaj biznes oparty wyłącznie na internecie jako kanale sprzedaży jest pełnoprawnym uczestnikiem rynku. Jednak przedsiębiorców rozumiejących świat marketingu internetowego jest niestety niewielu. Pozwólcie, że wykonamy małą pracę edukacyjną i wskażemy wam kilka kanałów i reguł, o których każdy przedsiębiorca wprowadzający produkty na rynek powinien wiedzieć. Nie opiszemy ich wszystkich ale mam nadzieję, że zainspirujemy przynajmniej niektórych z was.
Czy swoje produkty można reklamować bez planu?
Tak, czasami wystarczy skupić się na jednym kanale i może się to okazać wystarczające. Stanie się tak pod warunkiem, że zadziała kilka czynników. Prosto mówiąc: trzeba zrobić swoje i mieć trochę szczęścia. Istnieje wiele takich przykładów, gdy producent zrobił chwytliwy film, zamieścił go na YouTube i to chwyciło. Samo z siebie.
Niezwykle pomocne jest „podczepienie się pod trend”. Mam tu na myśli metodę polegającą na wykonaniu fajnego filmu (potrzebny budżet to 3-10 tys zł) i marketingowym powiązaniu go z wydarzeniem o charakterze społecznym. Przykładem niech będzie poniższy film, w którym produkt (tu: biżuteria) został powiązany z emisją filmu Star Wars i wynikającym z niego potężnym trendem społecznym.
Pokazujemy to jako przykład potwierdzający, że da się wprowadzić produkt na rynek przy użyciu niewielkich nakładów. Jeśli macie mały budżet – trzeba wykazywać się większą pomysłowością 🙂
Mapy trendów czyli jak można odszukać trend, który będzie pasował do mojego produktu?
To jest właśnie to czym zajmujemy się my czyli LandscapeLab. Najprościej jest utworzyć mapę trendów. Procedura ich utworzenia jest następująca: podajesz nam informacje o twoim produkcie, my wyławiamy grupy potrzeb najlepiej opisujących towar i wyławiamy najlepiej pasujące do niego trendy. Każdy z tych trendów można też zwymiaryzować tak by uzyskać odpowiedź na pytanie na ile traffiku możemy liczyć wykorzystując to zainteresowanie społeczne.
Nie pytając nas o pomoc możecie sami wytypować (intuicyjnie) tematy, które nadawałyby się na „konia pociągowego”. Siłą tej metody jest także to, że dobry film zaczyna być adaptowany przez różnych aktywnych internautów i (czasami po przeróbkach) zaczyna być dystrybuowany już bez twojej wiedzy. Poziom zainteresowania twoim produktem wzrasta wtedy lawinowo!
Swoje produkty można reklamować za pośrednictwem poniższych kanałów
Jeżeli przygotowałeś dobry film możesz użyć kilku kanałów, które pozwalają pokonać „siłę bezwładu” takiej reklamy. Zawsze potrzebna jest jakaś siła rozruchowa. I do tego potrzebujesz poniższych kanałów.
1. Youtube
Co sprawia, że Youtube jest świetnym kanałem marketingowym? Jak podają oficjalne statystyki firmy, jeśli użytkownik obejrzał całą reklamę, to jest 23-razy bardziej prawdopodobne, że odwiedzi, lub zasubskrybuje konto firmy reklamującej.
Reklamy video dzielą się na:
przewijalne – wyświetlają się na początku, w środku, lub na końcu filmu, można je przewinąć po 5 sekundach.
nieprzewijalne – wyświetlają się na początku, nie można ich przewinąć, trwają od 15 do 20 sekund.
nieprzewijalne długie – takie same jak nieprzewijalne, z tym, że trwające około 30 sekund.
Koszt reklam video wynosi około 0,40zł do 1,20zł za wyświetlenie, zależnie od jakości video i grup docelowych.
Reklamy na youtube nie ograniczają się jedynie do formy video. Pozostają jeszcze:
Wyświetlanie reklam statycznych
Te reklamy wyświetlane są po prawej stronie od okna odtwarzania. Jeśli użyty zostanie tryb teatralny, reklamy mogą zacząć wyświetlać się poniżej odtwarzacza.
Wymiary banerów reklamowych muszą wynosić 300×250 pikseli lub 300×60 pikseli. Te reklamy wyświetlają się na całym Youtube, poza stroną główną.
Wyświetlanie reklam dynamicznych
To reklamy wyświetlające się w czasie trwania video, zajmujące około 20% ekranu, będące lekko przezroczyste. Muszą mieć wymiary 480×70 pikseli.
2. Sponsorowane wpisy na blogach
Sponsorowany wpis na blogu to artykuł (albo wpis na blogu, recenzja itp.) zamieszczony na blogu w zamian za opłatę. W takim wpisie osoba pisząca może opisywać produkt, usługę, lub swoje doświadczenia z marką. Zazwyczaj post sponsorowany zawiera linki do produktu lub usługi, która jest opisywana.
Oczywiście, aby napisać sponsorowany wpis na blogu, trzeba wiedzieć gdzie to zrobić. Możesz szukać samemu, lub zlecić research rynku blogów dla danej branży, między innymi nam.
Za sponsorowany wpis najczęściej płaci się około 1000 złotych, ale cena może się wahać znacznie, zależnie od wielkości bloga.
3. Marketing mailowy
Ten z pozoru prosty sposób jest w stanie przynieść znaczne korzyści. Jak podają różne źródła, około 45% odbiorców zostaje zmotywowanych do działania (czyli np. klikną przycisk przekierowujący do strony produktu) po przeczytaniu maila reklamowego. Przeprowadzenie sprawnej kampanii mailowej nie dla wszystkich jednak jest oczywiste. Wszystkie powyższe składniki czynią marketing mailowy na swój sposób świetnym kanałem reklamowym.
4. Reklamy fizyczne – drukowane

Według ankiety przeprowadzonej przez www.marketingsherpa.com, 82% konsumentów ufa reklamom drukowanym, zawartym na przykład w gazetach i magazynach. Chociaż na reklamę „fizyczną” trzeba wydać więcej pieniędzy niż np. marketing mailowy, to źródła podają, że response rate wynikający z reklamy fizycznej jest dwukrotnie wyższy od tego z reklamy online’owej. Skorzystanie z tej tradycyjnej formy reklamowej w przedstawionej przez nas metodzie wymaga adaptacji przekazu tak by jedno z drugim dobrze „spasować”.
Czy swoje produkty można reklamować też inaczej?
Oczywiście tak. My pokazaliśmy tylko jedną pełną ścieżkę. Czasami nie warto dużo szukać. Oparcie dystrybucji informacji o produkcie na opisanej metodzie jest dobrym i skutecznym sposobem. Jest to też mocno ekonomiczny sposób na wprowadzenie produktu na rynek.
Jeżeli szukasz innych metod, zobacz nasz inny artykuł o wprowadzaniu produktu na rynek zagraniczny
Leave a Comments