Świat przyszłości – nowe trendy i wzorce ukryte w danych cz. 2
Zbliżający się „świat przyszłości” przynosi nowe trendy, nowe okazje i nowe kierunki biznesowe. W poprzednim artykule świat przyszłości kluczowa informacja ukryta w danych opisaliśmy jak nowe metodologie i narzędzia poszerzające możliwości wyszukiwawcze już pozwalają na pozyskanie kluczowej informacji dla biznesu. Teraz pokażemy drugą stronę medalu czyli potencjał, który tkwi we wzorcach danych.
Dane, które już dzisiaj są zgromadzone mogłyby popchnąć gospodarkę światową o kilkadziesiąt lat na przód. Mogłyby ale nie jest to jeszcze możliwe. Istnieje tylko potencjał ale jeszcze bez możliwości jego uwolnienia. Sytuację można by porównać do spiętrzenia wody na górskiej zaporze wodnej. Dzięki powszechności używania telefonów komórkowych i danych, które zbierają różni operatorzy można by dokonać wielu przełomów gospodarczych. Jednak te dane są na razie rozproszone i zamknięte. A co gorsze nie jest wiadomo gdzie są jakie dane.
Jakie dane są zgromadzone ?
Nasza wyobraźnia nie sięga do możliwości, które pojawiają się podczas łączenia danych z różnych źródeł. Weźmy dla przykładu dane zgromadzone przez właścicieli aplikacji, które instalujemy w naszych telefonach komórkowych. Praktycznie każdy z nich ma już wszystkie dane (o ile je gromadzi) aby poznać dokładny profil każdego użytkownika. Pisząc profil mamy tu na myśli cały twój wzorzec życiowy, który zawiera powtarzalne schematy zachowań. Odpowiednie oprogramowanie interpretujące jest w stanie precyzyjnie określić twoje zamiłowania, zainteresowania, aktywności zawodowe i prywatne. Wie z kim i jak często się spotykasz, czy grasz w piłkę, chodzisz na siłownię. Wie jaką drogą jeździsz do pracy, co i gdzie jadasz, z kim korespondujesz i o czym piszesz. Inne oprogramowanie potrafi PRZEWIDYWAĆ. Określi więc twoje potrzeby w ciągu najbliższego czasu a nawet będzie w stanie wskazać najbardziej
pasującą do ciebie partnerkę (partnera).
Dane, o których piszemy już dzisiaj pozwoliłyby wyszukiwać nowe trendy, np. przewidywać trendy mody, kierunki rozwoju każdego biznesu, pozwalało wychwytywać nowe nisze itd.
Wszystko to o czym piszemy powyżej jest do zrobienia pod dwoma warunkami:
– dane zostaną udostępnione
– powstaną MAPY danych
Aby wybudować autostradę potrzebne są mapy
Żeby zacząć tworzyć projekty oparte o świat Big Data trzeba zacząć tworzyć mapy danych.
Zobaczmy przykład:
Jedną z map, którą stworzyliśmy jest mapa rynku i konkurencji. Działa ona na zasadzie przeczesywania
internetu i wychwytywania „hurtowo” większej ilości danych dotyczących obszaru związanego z zadaną stroną internetową.
Pozwala więc na szybkie stworzenie mapy rynku odpowiadającej niszy, w której działamy.
Na mapie rynku widać wszystkich uczestników danego rynku internetowego poukładanych wg traffiku czyli wg wielkości ruchu na stronie. Im więc bliżej środka tym jest to większy gracz. Można dzięki temu łatwo identyfikować kto i ile znaczy w danej branży czy niszy.
Nowe kierunki, nowe trendy, nowe nisze, nowe okazje biznesowe…
Nowe możliwości, które daje świat danych, związane mogą być np. z „zaciągnięciem” dodatkowych danych, które uchwycą zupełnie inny potencjał tego samego rynku. Weźmy więc np dane o zaległościach płatniczych tych firm (a więc o ryzyku finansowym związanym ze współpracą) i już mamy inny wykres.
Nowy wykres pokaże więc tylko graczy o wysokiej (lub różnie definowanej wiarygodności płatniczej) zdolności handlowej. Dramatycznie poprawi to bezpieczeństwo handlowe tego kto zlecił wykonanie takiego opracowania (jeśli jest to np eksporter, który stara się sprzedawać produkty do sklepów internetowych na obcym rynku to taka informacja jest dla niego kluczowa).
To bardzo prosty przykład. Możliwe konstrukcje oparte na danych nie mają granic. Ale…
Granicami jest wiedza mówiąca o tym gdzie i jakie dane są zgromadzone.
Wracamy więc do punktu wyjścia: aby można było takie projekty rozwijać należy tworzyć rozbudowane mapy ewidencjonujące zasoby danych. Jest to więc wstęp do big data i do analityki dużych ilości danych.
Dopiero po stworzeniu pierwszych map będzie można zacząć rysować pierwsze „autostrady” czyli projekty
oparte na danych.
Podsumowanie:
Gdybyście zapytali co my robimy w tym zakresie to odpowiemy: my właśnie tworzymy takie MAPY. Ponieważ
jednak ilość danych jest dzisiaj niewyobrażalna więc tworzymy tylko WYCINKI MAP, na których powstają
projekty. Dzięki takiemu podejściu firma może określić czego jej potrzeba a my rozpoznajemy istniejące dane, identyfikujemy powiązania i tworzymy mapy. Na ich bazie można identyfikować informacje, nowe kierunki, nowe trendy i pożądane wzorce – poszukiwane przez zlecającego.
Pamiętajmy wszyscy: Przewaga konkurencyjna ukryta jest w mapach danych!
Zapraszamy na Śniadanie Techbrainers na Politechnice Wrocławskiej gdzie powiemy więcej na omawiany w tym artykule temat.
Leave a Comments