Research rynku dla producentów i eksporterów
Research rynku to zawsze pierwszy krok na drodze wprowadzenia produktu lub marki na wybrany rynek. Zakładamy, że wybrałeś już kraj, do którego chcesz eksportować swoje produkty. Jak wykonać analizę konkurencji? Jak zbadać rynek? Jaka powinna być strategia wejścia na rynek zagraniczny? Kupować płatne badania rynku? Jeśli środki mamy ograniczone to jak samodzielnie przeprowadzić badanie rynku? Od czego zacząć?
Oczywiście wariantów jest dużo. Wszystko zależy od tego co produkujesz i jaka jest STRUKTURA WYBRANEGO RYNKU (o tym napiszemy w osobnym artykule). Dużo zależy od środków, które posiadasz. Można więc wybrać drogę uproszczoną lub pełną.
Research rynku i droga uproszczona wejścia na rynek zagraniczny.
Rekomendowana szczególnie dla mniejszych producentów, startupów oraz tych, którzy mają już jako takie rozeznanie wybranego rynku. Pamiętajmy jednak, że „jako takie” rozeznanie rynku zazwyczaj jest mylące. Poziom skomplikowania rynku w danej branży jest zawsze ogromny. Nie ma człowieka, którego nie da się zaskoczyć robiąc pełną analizę jego niszy. Na początek może to jednak wystarczyć do ścieżki uproszczonej.
Określmy więc różne ścieżki dotarcia do odbiorców dla twoich produktów:
1. wprowadzenie produktów bezpośrednio do wybranych sklepów
2. wprowadzenie produktów do firmy dysponującej siecią sklepów (jak np. MediaMarket)
3. wprowadzenie produktów do hurtowni
4. „podpięcie się” pod istniejącą sieć dystrybucji (z innym produktem)
5. złożenie oferty przez portale handlu hurtowego lub poprzez targi
6. znalezienie partnera handlowego mającego kawałek rynku (i jemu przekazanie dystrybucji na dany rynek)
Warunek: ów partner musi sam mieć wystarczająco duży kawałek rynku (trafficu lub sprzedaży)
7. start własnego sklepu internetowego w danym kraju
Schemat: sposoby wprowadzenia nowego produktu na rynek zagraniczny
Powstaje pytanie, którą z tych dróg wybrać? Sytuacja każdego producenta jest inna. Budżet w największym stopniu warunkuje podejmowane decyzje ale również zaplecze pracowników i ich gotowość do działań na obcych rynkach. Takich czynników jest dużo więcej. Od czego więc zacząć?
To proste: od MAPY RYNKU !!!
Opisywaliśmy to już wcześniej w artykule analiza branży. To dokładnie tak jak z podróżą na nieznany teren. Najpierw trzeba mieć mapę! Mapa rynku to właśnie research rynku!
Na naszych mapach konkurencji branży można zidentyfikować wszystkie sklepy, hurtownie a także konkurencyjnych producentów (wobec twojego produktu). Z łatwością można odszukać sklepy:
– o pożądanym poziomie sprzedaży,
– o pożądanej strukturze sprzedaży (czyli te, które sprzedają najwięcej produktów takich jak twój!),
– specjalizujących się w twojej wąskiej niszy
– sklepy zgrupowane w sieci
– sklepy, które są już na docelowym rynku i są „do wzięcia” (czyli do kupienia za małe pieniądze)
Ten ostatni punkt jest szczególnie przydatny, gdy decydujesz się na utworzenie przyczółka w kraju, do którego chcesz eksportować.
Zamawiając MAPĘ KONKURENCJI Z PRZYCHODAMI możesz analizować rynek pod kątem wielkości sprzedaży sklepów lub wychwytywania sieci handlowych.
Przypomnimy w tym miejscu, że nasze mapy konkurencji są mapami cyfrowymi czyli odzwierciedlają rynek internetowy. Na szczęście „zaciągnięcie” danych o obrotach pozwala na szacowanie już nie tylko obrotów online ale również tych ze świata realnego!
Schemat: rodzaje map niezbędne dla sprawnego wprowadzenia produktu na rynek
MAPY FIRM ZADŁUŻONYCH
Na poziomie podejmowania decyzji o grupie firm, do których chcesz sprzedawać produkt możliwe jest zamówienie MAPY FIRM ZADŁUŻONYCH. Mapa taka obrazuje, które firmy mają problemy płatnicze i określa poziom ryzyka w nawiązywaniu relacji handlowych.
MAPA POZIOMU WIARYGODNOŚCI FIRM
Pozwala na minimalizację ryzyka związanego z rozliczeniami, nietrafionymi powiązaniami, obniżonym postrzeganiem. Wiedza na temat trudności, przez które przechodzi wybrana firma ułatwia też ewentualne rozmowy handlowe.
MAPA BLOGÓW I SERWISÓW
Zamawiając MAPĘ BLOGÓW i serwisów tematycznych możesz wytypować te, poprzez które chcesz popularyzować swój produkt na zagranicznym rynku (dystrybucja informacji przez blogi i serwisy branżowe). Na jej bazie możesz zanalizować wpływy każdego z nich, ustalić jak jest ważny dla celów opiniotwórczych (jak duży ma wpływ na świadomość marki na rynku). W ten sposób możesz też wybrać grupę blogów do skupienia lub nawiązania innej relacji.
Ten temat i możliwości MAP KONKURENCJI są niewyobrażalne. Będziemy opisywali je w następnych artykułach. Wracajcie do nas często 🙂
Leave a Comments