Jak reklamować sklep internetowy – metody konwencjonalne
Pytanie: jak reklamować sklep internetowy jest często niemym wołaniem o pomoc. Nowi przedsiębiorcy po postawieniu sklepu online myślą, że najcięższa praca jest już za nimi a tu okazuje się, że nic bardziej mylnego. Teraz dopiero zaczyna się problem pozyskania klientów. Podobnie sklepy, które funkcjonują już na rynku od dłuższego czasu osiągają pewien pułap odwiedzających je klientów i nie maja pomysłu jak mogliby „przebić sufit” czyli pokonać ograniczenie poziomu traffiku, który osiągnęli.
My podzieliliśmy promowanie sklepu internetowego na dwa segmenty: metody konwencjonalne (stosowane przez wszystkich powszechnie) oraz nowe, prawdziwie nowatorskie metody dające świetne wyniki ale wymagające odrobinę wysiłku. W tym artykule opiszemy tą pierwszą grupę.
1. Reklamowanie sklepu online w treściach
Reklamowanie w treściach polega na tworzeniu artykułów, zdjęć, wideo, lub jakiejkolwiek innej formy treści, która dociera do Twojej docelowej grupy odbiorców, gdzie celem jest przyciągnięcie jak największej ich liczby do Twojej strony internetowej.
Jako przykład, możesz wyobrazić sobie taką sytuację: idzie wiosna, więc tworzysz na blogu artykuł zatytułowany „Jaki strój na wiosnę?”. W samym artykule zamieszczasz różnego rodzaju ubrania wraz z opisami i zdjęciami, a także linkami do odpowiednich stron w sklepie.
Ostatecznie wygląda to tak, że osoba szukająca ubrań na wiosnę wyszuka w Google „strój na wiosnę”, a następnie wejdzie na Twój artykuł, który wyświetlony został przez Google, ponieważ pasował do frazy kluczowej pod względem treści. Taka osoba czytając artykuł może wejść na jedną z olinkowanych stron z Twoim produktem, a następnie go zakupić.
Gdzie zamieszczać artykuły.
Najlepsze miejsca to: własny blog, Facebook, Youtube, Twitter, Instagram. Warto też pamiętać o możliwości korzystania z wpisów na innych blogach (to wymaga umówienia się z właścicielem obcego bloga). Podobnie możemy umawiać się z właścicielami obcych blogów na linkowanie pewnych słów w jego artykule do naszych produktów. Jeszcze inną możliwością są płatne linkowania oferowane przez ZUMI (grupa Onet), WP czy INTERIĘ.
Jak pisać tytuły artykułów na bloga
Dobrymi przykładami dla tytułów artykułów będą:
- Artykuły listujące: „8 najlepszych sukienek na wiosnę”
- Artykuły informujące: „Co nosić na wiosnę?”
- Artykuły tematyczne: „Najlepsze i najgorsze sukienki na rozdaniu Oscarów”
- Artykuły intrygujące: „3 powody, dla których warto nosić sukienki”
Jaki jest koszt reklamy
Reklamowanie w treściach własnego bloga czy własnego profilu nie kosztuje nic, jednak wymaga dużo czasu i pracy, aby zbudować wystarczającą ilość treści. Koszty reklamy zewnętrznej są wysokie. Nie zabieraj się za to jeśli nie jesteś biegły w prowadzeniu takich działań (wyjątkiem jest, gdy sprzedajesz bardzo rzadki a już polularny produkt).
2. Reklamowanie przez media społecznościowe

Jeśli wykonasz marketing przez media społecznościowe dobrze, to istnieją duże szanse, że klienci sami będą reklamować Twój produkt.
Na czym polega
Na samym początku warto zastanowić się, na jakich platformach chcesz reklamować swój produkt. Może to być na przykład Facebook, Twitter, ale też platformy stawiające na odbiór wizualny – Instagram czy Pinterest. Wybór należy do Ciebie.
Sama reklama może przebiegać dwojako. Może to być opłacona kampania, lub Twoje własne konto zamieszczające materiały reklamowe. Jeśli wybierzesz to drugie, to dobrą praktyką jest podzielenie swoich zamieszczanych treści tak, aby tylko część z nich (na przykład 30%) była w charakterze reklamowym.
Koszt reklamy w mediach społecznościowych
Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie kampanii reklamowej osobiście, to koszta będą zerowe. Decydując się na kampanię, którą prowadzi agencja reklamowa możesz oczekiwać wydatków około 2500zł-5000zł miesięcznie, zależnie od aktywności i liczby mediów.
3. Jak reklamować sklep internetowy przez emaile

Reklamowanie drogą mailową jest jedną z najlepszych dróg do rozpowszechnienia swojej strony internetowej.
Na czym polega
Najpierw musisz zbudować swoją listę mailingową. Możesz ją powiększać na przykład o adresy e-mail osób, które zarejestrowały się na Twojej stronie internetowej. Możesz też zaoferować 10% zniżki na pierwszy zakup za podanie swojego maila.
Jeśli posiadasz listę mailingową, możesz zacząć jej używać.
Ponieważ będziesz chcieć wysyłać maile reklamujące średnio raz na tydzień, potrzebować będziesz pomysłów na ich zawartość. Może to być na przykład promowanie nowych produktów, oferowanie zniżek albo rozsyłanie odpowiednich artykułów z bloga.
Koszt
Ceny za automatyczne rozsyłanie maili promocyjnych wahają się w granicach od 35 do 550 złotych.
Uwagi:
Sama budowa bazy emailingowej jest czasochłonna i niełatwa (ale na pewno warta zachodu). Można też skorzystać z ofert Onetu (ZUMI), WP czy Interii ale ich baza nie daje dobrych wyników zwrotnych (plusem jest to, że i projektowanie emaili i ich wysyłka odbywa się w ich zakresie). Można wydać kilka tysięcy złotych i nie uzyskać ŻADNEJ sprzedaży! Jednak nie powinno się ich odrzucać całkowicie. Przy pewnych produktach może to być dobre rozwiązanie. Generalnie im silniejsza jest potrzeba, do której się odnosimy i im rzadszy jest sklep – tym lepiej, tym większa szansa, że to będzie dobry wybór. Najlepszą metodą wydaje się być kupno listy mailingowej od właściciela popularnego bloga pasującego do twojego sklepu tematycznie.
Realizację kampanii emailingowej warto przeprowadzać przez serwisy, które się w tym specjalizują. Najpopularniejszym serwisem tego typu na świecie wydaje się być: www.mailchimp.com
4. Płać za kliknięcie – Google Adwords
Jeśli dysponujesz pieniędzmi na płatną reklamę, google adwords może być rozwiązaniem.

Na czym polega
Ustawiasz miedzy innymi interesujące Cię frazy kluczowe, grupy odbiorców, maksymalną liczbę kliknięć dziennie i tym podobne, a reklama zaczyna się wyświetlać w wynikach Google. Gdy znajdzie się osoba, która kliknie w Twoją reklamę, naliczana jest opłata (za same wyświetlenia nic nie płacisz) zależna od frazy, na którą reklama się wyświetliła. Reklamę ustawić można w taki sposób aby wyświetlały się one, gdy klient wpisze interesującą go frazę w wyszukiwarce albo tak by reklama wyświetlała się na wybranych przez ciebie stronach. Możesz więc wybrać sobie ciekawe serwisy czy blogi i zdecydować, że twoja reklama właśnie tam się ma wyświetlać. To dobre rozwiązanie pod warunkiem, że dobrze wybierzesz strony docelowe (muszą być odwiedzane przez twoich potencjalnych klientów).
Niestety, Google Adwords nie jest łatwe w obsłudze dla osób nie zaznajomionych z jego działaniem, dlatego sugerowane jest zbadanie tego narzędzia i sposobu jego działania przed użyciem, lub zgłoszenie się do agencji zajmującej się taką reklamą.
Koszt
Zależnie od fraz kluczowych stawki za kliknięcie są różne, od 0,01zł do nawet 50zł. Kwota przeznaczona na reklamę jest dowolna, ponieważ po wyczerpaniu środków reklama przestaje się wyświetlać.
Zlecenie prowadzenia kampanii Adwords wiąże się z kosztami na poziomie 1.000 zł/m-c (sama obsługa). Ja sam spotkałem się z człowiekiem, który mając certyfikat Adwords prowadził mi obsługę za ok. 300 zł miesięcznie (ale znalezienie kogoś takiego nie jest łatwe).
Analizując różne sklepy internetowe, ich historie i podejmowane działania marketingowe zauważyliśmy sklep z branży zdrowej żywności, który wydawał ok. 15.000 zł miesięcznie na kampanię Adwords (plus opłata dla certyfikowanego agenta). Sklep uzyskiwał z tego działania ok. 30.000 unikalnych użytkowników miesięcznie. Każdy sam musi sobie odpowiedzieć na pytanie: ile by zarobił mój sklep gdybym miał dodatkowe 30.000 traffiku miesięcznie.
5. Pozycjonowanie sklepu internetowego
Pozycjonowanie jest ostatecznie najlepszą metodą na pytanie: jak reklamować sklep internetowy. Co prawda efekty są widoczne w dłuższym czasie ale to wciąż najlepsze co właściciel sklepu online powinien zrobić w pierwszym rzędzie. Jak szybko to działa? W zależności od fraz, z którymi chcesz pracować potrzebujesz od 4-24 miesięcy na dostanie się na miejsca 1-3 na pierwszej stronie wyszukiwań. Ta gigantyczna rozpiętość wyników jest warunkowana przez kilka czynników jak np. stopień „obłożenia” frazy, atrakcyjność frazy, ilość środków które na to przeznaczysz (lub ilość sił własnych), wiedza itp. Wykupienie pozycjonowania w firmach zewnętrznych skutkuje cenami od kilkuset złotych za frazę (miesięcznie). Sklep z dużą ilością artykułów, wybierając 7-10 fraz musi zapłacić kilka tysięcy złotych miesięcznie (4-10.000 zł/m-c). Oczywiście firmy pozycjonujące nie gwarantują wyników ale generalnie robią to poprawnie.
Informacja, która robi różnicę
Osobnym tematem jest wybranie właściwych fraz i strategii pozycjonowania. I tu już wkraczamy w strefę działań, które nazwaliśmy niekonwencjonalnymi. Generalnie wszystkie powyższe sposoby reklamowania potrafią być skuteczne pod jednym warunkiem: jeśli dobrze opracowaliśmy strategię działań (cholernie ciężkie słowo, wiem). To czym zajmujemy się my jest właśnie przygotowywaniem bazy, na której przygotowuje się wszystkie elementy strategii. I tak w przypadku reklamy Adwords dzięki naszym mapom rynku i konkurencji możemy wytypować strony, na których najlepiej jest ustawić reklamy sklepu (najbardziej optymalne, najmniejsze wydatki pieniędzy do najlepszych efektów w czasie). Również wybór fraz kluczowych do Adwords oraz do pozycjonowania wynika w prosty sposób z map konkurencji. W artykule marketing sklepu internetowego znajdziecie więcej na ten temat.
Podsumowanie:
Jak widać pytanie jak reklamować sklep internetowy przynosi prostą odpowiedź: nie wydawaj pieniędzy bez zastanowienia. Oto jest kluczowy czynnik. „Przepalić” pieniądze jest zawsze łatwo ale to zawsze boli. Najpierw dobrze przeanalizuj swój sklep w kontekście jego otoczenia konkurencyjnego a potem dopiero decyduj. Jeśli tego nie potrafisz zleć to komuś innemu. Uff…masz o czym myśleć 🙂
Leave a Comments