Raport: rynek kart podarunkowych w Polsce 2017
Właśnie ukończyliśmy raport rynek kart podarunkowych w Polsce na rok 2017. Robiliśmy go równolegle z innym badaniem rynku kart podarunkowych na świecie. Ciekawe, że niezależnie od liczb, które w sposób wydawałoby się obiektywny opisują rynek krajowy – to właśnie dodanie KONTEKSTU (w tym wypadku innych krajów) daje zaskakujące obserwacje i wnioski. W dalszej części tego artykułu chcemy (na bazie tego raportu) zarazić was naszą pasją do researchu rynku czyli takim jego „przeczesywaniem”, które daje odpowiedzi na nasze wszystkie pytania i rozwiązania naszych wszystkich problemów.
Gift cards market in Poland – czyli nie jesteśmy sami we wszechświecie
Pozwólcie, że podzielimy się z wami naszymi odkryciami i obserwacjami bo są one fascynujące! Otóż przyznać trzeba, że rynek kart podarunkowych w Polsce jest strasznie trudny do szacowania. Dane są mocno poukrywane, wydobycie ich jest nie lada wyczynem. Z drugiej strony każda zdobyta informacja buduje obraz, który powoli wyłania się z chaosu.
Jaka jest wielkość rynku kart podarunkowych ?
Szacujemy ją na ok. 3 mld zł rocznie z oczywistym trendem wzrostowym. Polski rynek nie jest mały. Jesteśmy powyżej średniej ale też sporo brakuje nam do krajów takich jak Włochy, Niemcy czy Francja. Ważne jest, że szybko rośnie świadomość pojęcia i istnienia kart podarunkowych. Rośnie tak wśród właścicieli firm i sklepów jak również wśród klientów. Klienci czyli odbiorcy deklarują świadomość ich istnienia w 46 procentach (dane z 2015 roku). Widać coraz ich większą atrakcyjność jako narzędzi do motywowania pracowników.
Jaka jest atrakcyjność: rynek kart podarunkowych w Polsce ?
Nasze badania pokazują, że DUŻA. Co prawda pasywna prognoza pokazuje tempo wzrostu tego rynku zbliżony do wzrostu gospodarczego Polski ale nie jest to do końca prawdziwy obraz. Zmiany na rynkach światowych w tym zakresie pokazują nadciągające, my to nazywamy „wędrujące trendy”, które przynoszą nowe okazje biznesowe. Jeden z nich jest związany z innowacyjnymi produktami w zakresie gift cards. Obserwacja podobnych produktów na świecie zaskakuje. Innowacje mogą dotyczyć różnych sfer: rodzaju „pakietowanych” usług, organizacji wymiany kart a nawet animacji rynku kart podarunkowych.
Pytanie: czy analiza rynku kart podarunkowych może mieć znaczenie dla małych graczy ?
Dodatkowe pytanie związane jest z analizą nie tylko kart ale także i analizą branży gracza. Odpowiedź jest oczywista ale zawsze zaskakuje: TAK, analiza rynku i branży na poziomie raportu pozwala dopiero dojrzeć „grube” okazje biznesowe a nawet trendy, na których można zbudować swój biznes!
To zaskakujące bo oznacza to, że rozpracowując kawałek gospodarki widzi się trendy, obszary na których można zrobić biznes.
Czy wobec tego są jakieś bariery by można było z tej wiedzy skorzystać ? Odpowiedź jest okrutna: tylko nasze zdolności do analitycznego myślenia (a raczej ich brak) są barierą. Pomaga w tym posiadanie otwartego umysłu i chęć do uczenia się.
Na ile małe biznesy mogą skorzystać na analizowaniu takiego raportu ?
Nawet analizując nasz raport można z łatwością odkryć kilka nowych pomysłów na biznes. Tak lokalnych jak i międzynarodowych. Jest to doskonały sposób na stworzenie pomysłu dla celów startup-owych. Także duże firmy są w stanie wychwycić nowe obszary, które można z sukcesem zagospodarować.
Można powiedzieć, że z dużej perspektywy lepiej widać. Łatwiej jest dojrzeć elementy, które mogą stać się dźwignią tak dla małych jak i dużych biznesów.
Ważny wniosek: dobry research rynku i konkurencji daje niewyobrażalne szanse biznesowe
Takie jest też podsumowanie tego artykułu. Raport rynek kart podarunkowych jako dokument jest tylko symbolem analizy rynku, która prowadzi biznes na niezagospodarowane obszary, na błękitny ocean. Jesteśmy gorącym orędownikiem tego pojęcia. Dobry research rynku, branży, konkurencji pozwala odpowiedzieć na każde pytanie, rozwiązać każdy problem, rozwinąć każdy biznes.
Naszą misją jest tworzenie metodologii i narzędzi, które by ten proces ułatwiały (czasami wręcz umożliwiały). Jeżeli szukacie takiej inspiracji zapraszamy was na konferencje, w których czasami uczestniczymy. Najbliższa jest: Śniadanie Techbrainers, listopad, Wrocław.
I przy okazji: raport rynek kart podarunkowych w Polsce 2017 jest już dostępny w sprzedaży. Zainteresowanych prosimy o kontakt na: office@landscapelab.cc
Leave a Comments