Raport: Analiza branży i konkurencji rynku zdrowa żywność
Od ponad roku pracujemy nad przygotowaniem modelowego opracowania: raport dla rynku zdrowa żywność w Polsce- analiza branży. Jesteśmy w fazie jego finalizacji więc już niebawem będziemy go mogli zaoferować uczestnikom tej branży.
Prezentujemy w nim rynek sklepów ze zdrową żywnością w naszym ujęciu, wg naszej oceny i perspektywy rynku cyfrowego. Będzie można na jego bazie dokonać różnego typu analiz, wytyczyć ścieżki postępowania dla nowo powstających sklepów, hurtowni. Także istniejące sklepy online będą mogły skorygować swoje dotychczasowe działania. Nowe pola do wyciągania wniosków powstaną również dla takich odbiorców jak producenci zdrowej żywności i kosmetyków. To również świetne opracowanie, na którym możecie oprzeć swój biznes plan, plan marketingowy.
W tym artykule pokażemy kawałek tego raportu. Omówimy w nim podstawę analiz czyli bazowy Obraz Konkurencji Branży.
Jesteśmy prawdziwie podekscytowani bo na jego podstawie można zaobserwować mnóstwo niesamowitych wniosków i wskazań. Ich odkrycie jest możliwe dopiero wtedy, gdy taka mapa jest już gotowa! Dopiero na jej bazie można na przykład oceniać co jest aktualnie „normą” jeśli chodzi o pozyskiwany przez sklep internetowy traffik (czyli miesięczna odwiedzalność sklepu online). Można ocenić jak daleko zaszła konkurencja i co mnie od niej różni jeśli chodzi o strategię i podjęte działania marketingowe.
Ale po kolei.
Analiza branży „zdrowa żywność” – Odkryj i zrozum swoje miejsce w branży w kontekście uzyskiwanego trafficu.
Podstawowym obrazem jest koło. Punkty w kole to sklepy online. Im bliżej środka tym większy traffic. Im dalej od środka tym mniej odwiedzających. Najechanie na punkt wyświetla nazwę sklepu i osiągany przez niego miesięczny traffic.
Jak można łatwo zaobserwować w tej branży prawdziwym osiągnięciem jest poziom 100.000 unikalnych użytkowników miesięcznie. Poza poziom 200.000 uu/m-c „przedostają się” wyłącznie pojedyncze jednostki, których pozycję trzeba zinterpretować jako konsekwencję zaangażowania dużego kapitału oraz wyprofilowanie sklepu poza branże wyłącznie zdrowej żywności.
I tak analiza branży pod kątem wielkości traffiku pokazuje, że www.bdsklep.pl jest dużym sklepem (1,14 mln uu/m-c) z kategorii „mieszane” czyli są to rozbudowane delikatesy posiadające w ofercie również zdrową żywność.
Uwzględniamy go w zestawieniu ponieważ internet „widzi” go jako sklep ze zdrową żywnością (czyli klienci poszukujący zdrowej żywności często na niego wpadają).
Tu ważna uwaga: na wykresie uwzględniliśmy również sklepy, które mają także inny asortyment ale widoczni są na wyszukiwane przez klientów frazy zdrowej żywności. To oznacza, że zabierają część klientów tej branży mimo, że sami nie do końca są takim klasycznym sklepem.
Świetnym wyznacznikiem branży jest Pasaż Ekologiczne i sklep www.helfy.pl (125.000 uu/m-c). Jest dobrym wzorem dla całej branży.
Analiza takich właśnie „prymusów” (Patrz wpis: Analiza: Najbłyskotliwsze wejścia na rynek) pod kątem stosowanych zabiegów marketingowych, strategii, mocnych i słabych punktów jest właśnie treścią części naszego Raportu.
Do mocnych średniaków zaliczamy sklepy typu www.ekoj.pl (prawie 33.000 uu/m-c), który jest przykładem klasycznego sklepu ze zdrową żywnością. Ich traffik jest przyzwoity, praca marketingowa dała bazowe, poprawne efekty. Cała strefa sklepów z okolic obrzeży okręgu świadczy o bardzo słabej znajomości podstaw marketingu internetowego. A przecież trzeba tak niewiele…
Ważna uwaga: Niski traffik (powiedzmy ze strefy 1.000-2.000 użytkowników miesięcznie) nie musi oznaczać nic złego. Jest tak pod jednym warunkiem: że jest to sklep w bardzo wąskiej i dobrze zdefiniowanej oraz sprzedającej niszy. W USA zwykło się mówić o klientach takiej niszy „tłusty traffik”. Przykłady takich sklepów wraz z ich marketingową analizą znajdziecie w naszym Raporcie.
W szkole mówiło się: „Ściągaj od prymusów a nie od leserów”. Tylko, że aby móc określić kto jest prymusem to najpierw trzeba go zlokalizować a dopiero potem podglądać jaki jest i jak działa. Nasz obraz to baza, analiza branży i łatwo wskazuje prymusów. Daje to wieloraką wartość dla różnych odbiorców takich jak np:
– tworzący biznes plan pod nowe sklepy internetowe w tej branży poszukują inspiracji i powinni ją czerpać od najlepszych (ale także wcześniej powinni tę branżę zrozumieć)
(wśród tworzących mogą być producenci, którzy tą drogą zdecydowali się wchodzić np na obcy rynek)
– posiadacze własnych sklepów online – dla celów skorygowania własnych działań (w ich opinii niewystarczających)
– hurtownicy analizujący rynek i decydujący do jakich sklepów kierować swoją ofertę
– producenci zdrowej żywności – kalkulujący swoje działania na rynku
– dla mediów, firm analitycznych, marketingowych itp
W następnym artykule Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem twojej strategii czyli:
Ustal w jakiej niszy chcesz działać
Definiowanie IDEI i FORMUŁY – poradnik dla sklepów internetowych
Jak robię mapy, na ile są aktualne? To narzędzie automatyczne?
Aktualnie robimy to półautomatycznie na zlecenie. Mamy swoje narzędzia wewnętrzne i metodę wydobywania danych, organizowania i wizualizowania. Także metodę analizowania. Spodziewamy się, że do końca roku wypuścimy narzędzie internetowe. W tej chwili takie mapy wykonujemy na życzenie i oczywiście zawierają one aktualne dane.