Raport B2B analiza rynku artykułów sportowych
Właśnie ukończyliśmy na zlecenie dużego klienta raport analiza rynku artykułów sportowych dla segmentu B2B w Polsce (zobacz też artykuł o: raport branży zdrowa żywność). Jesteśmy pod wrażeniem detali, które udało nam się wykryć podczas jego tworzenia.
Jak się zapewne spodziewacie rynek B2B jest bardzo trudny do rozpoznania. Zdobycie informacji o nim wymaga podjęcia większej ilości działań o charakterze wywiadu gospodarczego niż normalnego gromadzenia informacji. To znacznie trudniejsze ponieważ firmy ukrywają często ważne informacje o swoich działaniach i swojej historii. Z drugiej strony wiele instytucji typu wojsko, policja również nie ujawnia wszystkich danych (zwłaszcza tak szczegółowych). Jest to oczywiście zrozumiałe w kontekście obronności kraju.
Sprawdził się jednak nasz pogląd, że wszystkie potrzebne dane są „gdzieś” dostępne. Kiedy piszę „gdzieś” mam na myśli rynek cyfrowy (podparty oczywiście wywiadami w terenie). Jest to dowód na to, że żyjemy w nowym świecie. Jest to świat oparty o cyfrową matrycę, na której odwzorowywany jest świat rzeczywisty. Praktycznie każde nasze działanie zostawia ślad. Czy to na Facebooku, czy na nagraniu monitoringu, czy w stacjach przekaźnikowych telefonii komórkowej czy jeszcze gdzieś indziej.
Podobnie dane gospodarcze można konstruować z zebranych danych. W ten sposób można odtworzyć każdy kawałek rzeczywistości. Nawet tak trudny jak rynek artykułów sportowych w świecie B2B.
Mapy rynku są końcowym etapem analizy rynku i konkurencji
To zupełnie ekscytujące! Możliwe jest utworzenie map odwzorowujących każdy kawałek rzeczywistego świata. Każdy z nas na co dzień używa map (różnego rodzaju). A jednak tak ciężko przyjąć, że mapować da się każdy kawałek naszego istnienia, także procesy biznesowe i relacje gospodarcze. Daje to możliwość wyławiania nowych nisz, błękitnych oceanów, nowych trendów. Z drugiej strony pozwala identyfikować zbliżające się zagrożenia. Jesteśmy świadomi jak bardzo jest to nowe, nieznane. Tym większa nasza fascynacja tym tematem.
Zrobimy wszystko aby wkrótce pokazywać wam następne zachwycające przypadki.
Raport analiza rynku artykułów sportowych jest dowodem…
Wracając do samego raportu: rynek B2B nie jest (wbrew pozorom) prostym odwzorowaniem rynku B2C. Jest najlepszym dowodem na to, że na każdym rynku da się znaleźć nowe nisze. To właśnie jego opisanie jest bazą, na której można je identyfikować. Firmy, które są liderami na rynku B2C czasami nie istnieją w świecie B2B. I odwrotnie. Na pozornie pełnym rynku istnieją „mali giganci” czyli firmy, które wyrosły na dużych graczy mimo, że funkcjonowali na rynku obok gigantów. Okazuje się, że ich obecność wcale nie zabiera szans tym pozornie małym.
Jaki wypływa z tego wniosek? Bardzo optymistyczny. Nawet nowe podmioty na czerwonym oceanie (mocno konkurencyjnym) mogą znaleźć swoją niszę i w niej zbudować własny sukces.
Aby to się jednak stało trzeba sięgać po najnowsze osiągnięcia nauki. A takimi są MAPY RYNKU I KONKURENCJI!
Leave a Comments