Pomysł na biznes: jak wystartować sklep internetowy sprzedający za granicę ?
Codziennie dziesiątki tysięcy osób w naszym kraju wpisuje w wyszukiwarkę frazę: pomysł na biznes (wraz ze wszystkimi jego odmianami takimi jak: franczyza, pomysł na własny biznes, pomysł na mały biznes, pomysł na biznes w domu, pomysł na firmę jednoosobową itd). Analizując te wszystkie zapytania zauważyliśmy brak zapytań o najbardziej lukratywny kierunek jakim są sklepy internetowe sprzedające na rynek zagraniczny.
Zastanawiamy się co jest przyczyną braku tego typu zapytań. Prawdopodobnie bariera językowa i niepewność jak sobie poradzić z wieloma wyzwaniami typu dostawa, obsługa klienta, obsługa płatności zagranicznych, sprawy księgowe itp.
Przyznać trzeba, że rzeczywiście są to bariery. Ale… Gra jest warta świeczki! Nie odkrywamy ameryki kiedy zwracamy uwagę na zupełnie inne poziomy cen wielu produktów w kraju i za granicą. Także gotowość klientów rynku do dokonywania zakupów w sklepach internetowych w Europie Zachodniej jest znacznie wyższa niż w naszym kraju.
We wcześniejszym artykule opisywaliśmy ciekawe pomysły na biznes z zagranicy a teraz opiszemy jak robić biznes z zagranicą i to właśnie poprzez sklep online.
Jeśli pomysł na biznes w domu to tylko sklep internetowy sprzedający za granicę
Czy to znaczy, że trzeba od razu organizować potężny sklep? Niekoniecznie. Można ograniczyć się na początek do jednego czy trzech produktów (byle wysokomarżowych, na których zarabiacie dużo). Dobrze jest wybrać towary unikalne z silną potrzebą zakupową. Taki przykładem są unikalne produkty typu specyficzne produkty organizujące pracę albo domki dla zwierząt (patrz zdjęcie poniżej). Wszystko co unikalne i rzadko spotykane nadaje się do takiej sprzedaży.
Tu możliwości jest bardzo wiele. Ceny uzyskiwane tą drogą mogą być na prawdę wysokie. Nie muszę dodawać, że im większe masz unikalnych umiejętności tym większe masz szanse na fajne spieniężenie własnego potencjału.
Dla takiej FORMUŁY SPRZEDAŻY (czyli mały sklep internetowy) nie są potrzebne wielkie nakłady
finansowe. Praktycznie takie same jak zrobienie strony internetowej.
A teraz przejdźmy do większego biznesu.
Jak uruchomić sprzedaż istniejącego sklepu internetowego na rynek zagraniczny
I to już jest większe wyzwanie ale końcowy efekt wart jest tego wysiłku. Opiszemy teraz procedurę, która znacznie zwiększa szanse twojego istniejącego sklepu:
1. Wykonaj rozpoznanie rynku (mapę rynku i analizę rynku)
Mapa wybranego rynku wygląda tak jak poniżej.
Analiza własnego rynku i konkurencji (poprzez analizę mapy rynku) odpowie na pytania:
– jakie są nisze w twojej branży
– które nisze są bardziej zajęte, a które wolne
– kto jest konkurencją, jakie miejsce w szeregu zajmuje i ile ma traffiku
– kto jest najbliższą tematycznie konkurencją i jakiej reklamy używa (skąd zdobywa traffik)
i na wiele innych.
Dzięki takiemu rozpoznaniu rynku możesz ustalić:
– miejsca, w których będziesz się reklamować (np. banery na istotnych w branży blogach, porównywarki
cenowe z których możesz korzystać itd)
– frazy kluczowe, na których możesz pozycjonować sklep (możesz to robić sam lub podzlecić ale już
wiesz na jakich frazach najszybciej weźmiesz na rynek)
– oszacować własne szanse wbicia się na ten rynek
– podpatrzeć jak weszli na rynek konkurenci
– ustalić kto może być twoim sojusznikiem
– ustalić jakie są media, które mógłbyś prosić o artykuły na temat twojego sklepu
– inne sklepy internetowe z docelowego rynku, którym możesz zaoferować niektóre swoje produkty do
sprzedaży (jeśli masz wystarczające marże)
i wiele innych.
Dodam, że cały punkt 1 wykonujemy my sami w ramach doradztwa biznesowego. Wkrótce wypuścimy też własne narzędzie, które wspomoże tych, którzy woleliby robić to we własnym zakresie.
2. Określ strategię na bazie rozpoznania rynku
Dzięki ustaleniom z pkt 1 przygotuj WYTYCZNE do swojej strategii.
Mogą one obejmować:
– produkty, które muszą być „koniem pociągowym” dla twojego sklepu (ze względu na największy
potencjał rynkowy związany z łatwością pozycjonowania)
– media, w których będziesz się reklamował (Social media, blogi, mailing itp)
– ceny, które zaoferujesz na tamtym rynku
– frazy kluczowe przekazane do pozycjonowania agencji SEO
– grupa docelowa klientów, do których chcesz trafić
– sposób komunikacji z klientami robiącymi zakupy
3. Ustal wszystkie elementy supportowe swojego sklepu
Mamy tu więc na myśli:
– sposób dostawy (jak będziesz dostarczał produkty na wybrany rynek i za ile)
– obsługa klienta (np. Livechat, infolinia itp)
– dopasuj moduł płatniczy do obsługi płatności w wybranym kraju
– przygotuj wersję językową dla kraju docelowego
To oczywiście nie jest kompletny poradnik jak wystartować sklep internetowy na rynku zagranicznym ale
obejmuje on podstawowe elementy takiej operacji.
Dobrym przykładem sklepu, który osiąga sukces na kilku rynkach zagranicznych jest (branża odzieżowa) www.answear.com (w tej domenie osiąga traffic 2,4 mln uu/m-c). Działania na rynku Czech www.answear.cz przynoszą traffic na poziomie 450.000 uu/m-c a w Słowacji www.answear.sk prawie 350.000 uu/m-c. Firma działa jeszcze m.in. na rynkach Rumunii cz też Ukrainy.
Jeszcze inną ścieżką wejścia na rynek zagraniczny jest kupno z rynku gotowego sklepu internetowego (który osiągnął już jakąś pozycję). Zobacz artykuł opisujący jak dokonać takiego zakupu gotowego sklepu. Zobaczcie ten artykuł koniecznie. Opisana metoda jest dobra dla małych i dużych graczy. Kto wie czy nie jest to najefektywniejsza ścieżka na osiągnięcie sukcesu na rynku zagranicznym.
Leave a Comments