‚Kupię sklep internetowy za granicą’ – a ekspansja zagraniczna
Czy wejście na rynek metodą ogłoszeń: kupię sklep internetowy- jest właściwa? Mamy pełne przekonanie, że szybka i skuteczna ekspansja na rynki zagraniczne wymaga sprytu! Tak właśnie – sprytu. Dzisiaj pokażemy wam jak błyskotliwa może być ekspansja na rynki zagraniczne. Sami zobaczycie jak wielkie potencjały ona kryje. I jest to formuła do zastosowania tak dla sklepów internetowych z rodzimego rynku jak i producentów, którzy planują wejść na rynki zagraniczne.
Mowa oczywiście o wystartowaniu własnego sklepu online na terenie innych krajów. To zdecydowanie najbezpieczniejszy i mocno ekonomiczny sposób na wejście na obcy rynek. Oczywiście wracają do nas jak bumerang wątpliwości: czy znam wystarczająco tamten rynek, czy znam uwarunkowania prawne, czy rozumiem relacje z klientem związane z dostarczaniem towarów itd.
I tu właśnie pojawia się fantastyczna szansa: istniejące na rynku zagranicznym sklepy, stworzone przez ludzi, którzy tam żyją, znają tamten rynek i uwarunkowania – są jakby gotowymi modułami. Wystarczy taki sklep wytypować i kupić.
Taki istniejący sklep ma wiele zalet:
– ma już historię
– ma jakieś postrzeganie na rynku
– ma swoich klientów
– ma własny traffik
– ma własny potencjał (różnorodny)
– ma podpięte moduły płatności
– ma własny moduł związany z dostarczaniem produktów do klienta
– ma jakieś frazy, na których się pojawia itd
To dużo. Nawet jeśli sklep osiągnął do tej pory niewiele. Właściwie to nawet lepiej jeśli nie osiągnął za wiele (bo będzie tańszy do kupienia). Jego siła tkwi w tych punktach powyżej.
Reszta potrzebna do „wyciągnięcia” sklepu do np. pierwszej dziesiątki (TOP10) jest tylko kwestią dobrych wytycznych, nakładów i czasu.
Kupię sklep internetowy – lepiej dać ogłoszenie czy szukać samemu?
Oczywiście zakup sklepu internetowego można przeprowadzić dając ogłoszenie na regionalnym lub globalnym serwisie pośredniczącym w tego typu transakcjach. Zauważcie, że na polskim rynku sklepy oferowane są do sprzedaży np na Allegro ale też na E-bay. Popularny i skuteczny jest serwis www.szukam-inwestora.com (aktualnie 68.000 odwiedzin miesięcznie to dobry wynik dla tak wyprofilowanego serwisu). Sami sprawdzaliśmy w przeszłości ten serwis – na prawdę dobrze działa.
Niestety ma to duże ograniczenia. Bardzo trudno jest trafić na sklep w naszej branży i to jeszcze taki – optymalny.
Istnieje też inny sposób, z którego my sami korzystamy a mianowicie: „wychwytywanie” okazji poprzez analizę Mapy Sklepów na wybranym rynku.
Na czym on polega?
1. wykonujemy taką właśnie MAPĘ SKLEPÓW dla zadanej branży i na zadanym rynku (sklepy online ułożone są według osiąganego traffiku. Powstaje mapa taka jak poniżej.
2. sortujemy następnie sklepy według parametru dynamiki wzrostu/spadku osiąganego przez sklep w ciągu ostatnich 6 miesięcy.
Sklepy znajdujące się w stagnacji lub te o wyraźnych spadkach – to te, które powinny nas najbardziej interesować. Oznaczają one bowiem, że ich właściciele z różnych przyczyn mało się nimi zajmują (może mają swoje problemy?), są zniechęceni do robienia biznesu, nie mają na niego czasu itd.
Reguła jest prosta: dojrzeć potencjał tam gdzie nie widzą go inni! Metoda: kupię sklep internetowy – nie jest więc optymalną.
Nasza ścieżka polega na wyszukiwaniu okazji!
Audyt sklepu internetowego czyli weryfikacja przed zakupem.
Oczywiście warto zawsze dokonać krótkiej analizy kilku wytypowanych sklepów aby nie pominąć jakiegoś istotnego problemu, z którym ewentualnie boryka się jego właściciel. Jednak właściwy audyt należy wykonać dla wybranego sklepu przed samym zakupem.
Warto zawsze wychwycić silne i słabe strony takiego sklepu, także ewentualne zagrożenia. Mogą one wypływać z przeszłości: stosowane wcześniej metody reklamowe niosą czasami takie zagrożenia (np. stosowanie niedopuszczalnych praktyk pozycjonujących).
Zakup sklepu internetowego a wytyczne do marketing sklepu internetowego i dalszego rozwoju
Sprawne i szybkie „wyciągnięcie” sklepu internetowego do TOP10 w danym kraju wymaga przygotowania dobrych wytycznych. Tego typu analizy przygotowujemy właśnie my.
Wytyczne związane są z określeniem i zdefiniowaniem niszy, w które chce działać nowy właściciel sklepu internetowego, utworzeniem chmury fraz kluczowych, wypracowaniem strategii działania na danym rynku i kilku innych elementów.
Jak więc widać ekspansja zagraniczna poprzez zakup sklepu internetowego ma sens i duży potencjał. Ważne aby pamiętać, że w tym procesie trzeba wesprzeć się fachowcami od rynku cyfrowego. Tu też istotną rolę odgrywa LandscapeLab ponieważ jest firmą, która (jako jedyna) wykonuje OBRAZY I MAPY RYNKU i wyciąga wnioski pozwalające na tworzenie precyzyjnych wytycznych do wprowadzenia sklepu online do czołówki.
Polskie sklepy online a ekspansja zagraniczna
Polskie e-sklepy praktycznie nie wykorzystują potencjału, który dają inne kraje Europy. To duży błąd. W analizowanej przez nas branży zdrowej żywności i opisywanym wcześniej artykule: Raport dla rynku zdrowa żywność – na palcach jednej ręki można policzyć te które próbują to robić. A potencjał jest gigantyczny! Obroty sklepów w krajach takich jak Niemcy czy Anglia są dużo, dużo większe. Jest o co grać!
Podsumowanie:
Jak więc widać ogłoszenie typu: kupię sklep internetowy – jest trudną drogą. Myślę, że ekspansja na rynki zagraniczne z definicji wymaga więcej błyskotliwego podejścia do tego wyzwania. Zakup sklepu internetowego jest dobrym (ba, świetnym!) sposobem na rozpoczęcie eksportu i na podbój innych krajów. Wniosek jest jednak taki, że warto czasami wysilić się i działać niekonwencjonalnie.
Leave a Comments