Infobrokering – u progu rewolucji
Totalnie niedoceniany infobrokering – to niestety znak naszych czasów. Gigantyczny potencjał ukryty w zaawansowanym wyszukiwaniu informacji oraz w ich organizowaniu i wizualizacji jest zupełnie niewidoczny dla świata biznesu! Nasze prace badawcze nad tą sferą jak również opracowania na całym świecie pokazują nowy obraz tego obszaru.
Dzisiejszy infobrokering to wierzchołek góry lodowej
Spodziewamy się, że w najbliższym czasie nastąpi segmentacja samego pojęcia infobrokering. Ogromna ilość danych gromadzona w różnych miejscach, danetyzacja danych, niosą zupełnie nowe możliwości i potencjały. Infobrokering musi ulec zmianie. Warstwy informacji, różne rodzaje danych, powiązania między różnymi rodzajami danych wymuszą na rynku konieczność utworzenia specjalistów w różnych dziedzinach (ale związanych z analizą danych). Ilość danych, która zaczyna być dostępna przekracza wyobrażenie wyedukowanego na bazie dzisiejszych standardów infobrokera. Można powiedzieć, że dzisiaj infobroker dysponuje tylko ułamkiem procenta informacji (ma do nich dostęp), które potencjalnie można byłoby zaangażować w rozwiązywanie problemu klienta. Trzeba uczciwie powiedzieć, że broker informacji jest mocno niedocenianą specjalizacją. Większość problemów gnębiących firmy są rozwiązywalne z poziomu informacji zgromadzonych w ramach zleconego projektu researcherskiego (zobacz też artykuł jak rozwiązać problem ). Z drugiej strony poszerzanie możliwości firm/instytucji np. poprzez identyfikacje nowych rynków, zasobów są praktycznie nieograniczone. A wszystko to u progu nowej ery infobrokeringu !
Nadchodzi era nowych możliwości dla brokera informacji
Działający na rynkach przedsiębiorcy nawet nie przewidują jaką wartość mogą już dzisiaj przynieść brokerzy informacji. Nawet nie dysponując tymi zasobami danych, które dzisiaj są jeszcze nieosiągalne dla infobrokerów i tak mogą oni zaoferować biznesowi niewyobrażalnie wiele. Barierą i ograniczeniem jest brak wyobraźni pracowników firm i samych brokerów informacji.
Ten obszar będzie się rozwijał w najbliższych kilku latach w tempie absolutnie niewyobrażalnym. Wraz z dochodzeniem nowych narzędzi, metod, map danych, będziemy świadkami rozrostu tej dziedziny. Również świat biznesu, który zacznie się otwierać na te nowe możliwości będzie coraz łatwiej przyjmował usługi infobrokerskie.
Broker informacji a bariery rozwoju infobrokeringu
Główną barierą rozwoju infobrokeringu jest jak powiedzieliśmy brak wyobraźni prowadzących biznes ale trudno obarczać ludzi koniecznością dokształcania się. Nowe zamówienia, zlecenia dla brokera informacji, zawsze są wynikiem uświadomionej potrzeby i wiary, że rozwiązanie ich problemu jest możliwe. Bardzo pomocne w tym zakresie jest więc standaryzacja mikrousług w omawianej dziedzinie. Jej brak jest jedną z głównych barier.
Przykład: naszym sposobem na mikrousługi w zakresie sprzedaży informacji są mapy konkurencji, mapy segmentacji rynku, mapy ekosystemów oraz mapy rynku – insighty. Każda z tych usług jest jednocześnie zestandaryzowanym kawałkiem, produktem, punktem zaczepienia pozwalającym na łatwiejsze omówienie tematu z klientem.
Opisując te produkty w mediach łatwiej jest też uświadomić potencjalnych klientów jakie cele można osiągnąć dzięki tym produktom.
Bariera braku map danych
Inną barierą w rozwoju infobrokeringu jest brak MAP DANYCH. W taki sam sposób jak tworzone są mapy kartograficzne (mapy naszych miast, mapy geologiczne, mapy administracyjne, mapy ukształtowania terenu) powinny zostać opracowane mapy danych czyli zestawienia obrazujące kto i gdzie udostępnia jakie dane. Bez ich powstania infobrokerzy nie będą w stanie wykorzystać nawet ułamka potencjału tkwiącego w ich zawodzie.
Bariera nowych metod wyszukiwania informacji
Są kolejną istotną barierą rozwoju infobrokeringu. Co ciekawe powszechne przekonanie, że w Google znajdziesz wszystko jest także dużym problemem dla samych brokerów informacji. Otóż nie, nie znajdziesz wszystkiego w Google! Google to tylko mały, malutki kawałek świata zaawansowanego wyszukiwania informacji. I już niedługo wszyscy sami się o tym przekonamy. Powstają cały czas nowe narzędzia i metody pozwalające na dosięgnięcie do zupełnie nowych ZESTAWÓW INFORMACJI (zauważ słowo zestawów – informacja ma wiele twarzy), z których wyniknie wartość dla firm.
Również i tworzone przez nas narzędzie oniongraph.com jest sposobem na łatwe tworzenie setów informacji, z której wiele wynika i można uzyskiwać wglądy biznesowe. Rolą brokerów informacji, agencji researcherskich, doradców biznesowych, agencji konsultingowych a także analityków będzie wyciąganie z nich pożądanych informacji (i ewentualne komponowanie ich w projektach przynoszących nową wartość zleceniodawcom).
Podsumowanie:
Świat zmierza w kierunku gigantycznych korzyści ukrytych w danych. Kto to będzie rozumiał i przygotuje się na tą erę ten w perspektywie 2-5 lat stanie się dużym graczem. I dotyczy to tak firm, które powinny się dokształcać w tym zakresie jak i agencji infobrokerskich, konsultingowych doradczych, researcherskich. Nasza dzisiejsza wyobraźnia nie sięga do przyszłości, która objawi się w ciągu najbliższych 2-5 lat! Apel do brokerów informacji: szukajcie nowych narzędzi, nowych dostawców danych, nowych metod wyszukiwania informacji a nade wszystko nowych mikrousług stworzonych na bazie dystrybucji informacji.
Leave a Comments