Badania marketingowe – kluczowe składniki
Badania marketingowe polegają na analizowaniu dynamiki rynku. Przede wszystkim jest to swego rodzaju biznes-plan, który prezentuje informacje o rynku, na którym się działasz. Ogólniej jednak można powiedzieć, że badania marketingowe to usystematyzowany proces zbierania obiektywnych informacji i ich przetwarzania, podejmowany celem zmniejszenia ryzyka podejmowanych decyzji marketingowych.
Po co stosuje się badania marketingowe?
Badania marketingowe stosuje się w celu określenia kierunku swoich działań i strategii, jaką chcesz obrać dla twojego biznesu. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki będziesz wiedział jak kierować swoją firmą. Pozwalają one na rozpoznanie rynku i warunków w jakich funkcjonuje firma (obraz otoczenia marketingowego). Obserwując postępy różnych firm na rynku, zbierania danych i analityki oraz zbierania i organizacji informacji, można powiedzieć, że na rynku wygrywają jednostki posiadające kluczowe informacje. Czasami może to być ta jedna jedyna informacja. Często mówimy o tym, że posiadają oni informację, która „robi różnicę”.
Jakie są kluczowe czynniki analizy?
Najbardziej znane są cztery czynniki wynikające z analizy SWOT – Strengths, Weaknesses, Opportunities oraz Threats. W przetłumaczeniu są to Silne i Słabe strony Twojego przedsiębiorstwa, Okazje oraz Zagrożenia dla firmy. Poprzez przeanalizowanie silnych i słabych stron będziesz wiedzieć, na których aspektach działań twojego przedsiębiorstwa trzeba się skupić. Jeśli posiadasz dostateczną liczbę pracowników i odpowiednie fundusze, to stworzysz swoją strategię marketingową, która skupi się na tych aspektach. Następnie analizie podlegają zewnętrzne czynniki, które stworzą okazje oraz zagrożenia. Mogą to być czynniki ekonomiczne, polityczne lub nawet społeczne.
Wymiary badań marketingowych
Są pewne wymiary, które można szacować, mapować i badać. Są to obszary, na których firma może wypracowywać swoją przewagę konkurencyjną. Takimi wymiarami są na przykład:
- Wielkość rynku
- Tempo wzrostu wartości rynku
- Trendy na rynku
- Opłacalność rynku
- Kanały dystrybucji
Wielkość rynku – Jest to kluczowy aspekt badania marketingowego. Najczęściej, im większy rynek tym więcej konkurentów. Szacowanie wielkości rynku jest łatwiejsze, gdy badanie wykonuje się dla dużego gracza walczącego o rynek w łatwo definiowalnej branży. Im mniejsza nisza tym trudniejsze jest szacowanie. Dobra wiadomość jest taka, że nowe narzędzia badania rynku umożliwiają już określanie wielkości takich małych nisz, małych rynków.
Tempo wzrostu wartości rynku – Tempo wzrostu jest następnym kluczowym aspektem badania marketingowego. Jest tak ze względu na to, że dzięki znajomości tempa wzrostu wiadomo, jak długo dany rynek przetrwa. Jeśli prawdopodobne jest, że wartość rynku wzrośnie, to oczywiste jest, że warto w niego inwestować. Jeśli rynek jest w stagnacji, to inwestor może poczuć się zniechęcony aby w niego wchodzić. Tempo wzrostu wartości rynku wyznacza jego potencjał. Na przykład rynek zagraniczny w danym segmencie może się lepiej rozwijać niż regionalny.
Trendy na rynku – Wiedząc jakie trendy panują na rynku łatwiej zdecydować jaki produkt powinieneś sprzedawać lub produkować. Kiedy rozpoczynasz biznes musisz wiedzieć jaki trend aktualnie panuje. Co klienci aktualnie lubią? Ile są skłonni wydać? Jakie inne trendy mogą przykuć ich uwagę? To są przykłady informacji, które zawarte będą w analizie.
Opłacalność rynku – Większość przedsiębiorstw wchodzi na rynek aby zarobić pieniądze. Zanim więc wejdą na rynek muszą oszacować jaka jest jego opłacalność. W celu obliczenia opłacalności rynku trzeba wziąć pod uwagę między innymi: siłę nabywców, siłę dostawców oraz jakie bariery znajdują się na drodze wejścia na dany rynek. Zwróćmy uwagę, że na różnych (czasami sąsiednich) rynkach istnieją zupełnie różne poziomy cen. To podkreśla wagę poprawnej oceny tego parametru.
Kanały dystrybucji – Bez kanałów dystrybucji firma nie byłaby w stanie sprzedawać produktów lub usług klientom. Dlatego też każde przedsiębiorstwo musi ocenić jak dobre są te kanały. Firma musi podjąć decyzję, czy aktualne kanały dystrybucji są wystarczające, czy trzeba rozwinąć nowe. Ich właściwa identyfikacja, opisanie oraz skomentowanie możliwości ich adaptacji do własnych celów podnosi wartość opracowanego planu marketingowego.
Podsumowanie
Jak widać, badanie marketingowe obejmuje liczne aspekty, zarówno wewnętrzne – firmy, jak i zewnętrzne – rynku. Przedsiębiorstwa używają takich badań, aby wchodzić na rynki lub walczyć o jak największy ich kawałek. W tych rynkowych rozgrywkach wygrywają ci, którzy potrafią wydobyć KLUCZOWE INFORMACJE i przełożyć je na zysk.
Leave a Comments