Jak analiza rynku wspiera przedsiębiorstwa
Analiza rynku jest jedną z tych rzeczy, o których właściciele małych przedsiębiorstw wiedzą, że jest potrzebna, ale jej nie wykonują. W zamian spychają ją na dalszy plan tak długo, aż o niej zapominają.
To oczywiście niekoniecznie jest dobrym podejściem, ponieważ nawet z niewielkim rozpoznaniem rynku, na którym przedsiębiorcy chcą działać, mogą znacznie lepiej pojąć najważniejsze kwestie dla ich klientów. Dzięki choćby bazowemu poziomowi zrozumienia rynku takie osoby są w stanie ulepszyć swoje produkty i usługi.
Analiza rynku pomoże Ci:
- Dostrzegać trendy – Firma IBM prawie upadła w latach 90-tych, gdy zignorowała zdobywające popularność komputery osobiste. Jeśli chcesz, aby Twój biznes wciąż rósł i pozostawał „w grze”, musisz wiedzieć jakie trendy wschodzą, i jak zmieniają się wymagania konsumentów.
- Rozumieć swoją konkurencję – Jeśli chcesz być wielki na rynku, na którym działasz, to ważne jest zrozumienie co robi Twoja konkurencja, jakie produkty i usługi oferują, jak działa ich kampania reklamowa, kto jest ich grupą docelową.
- Być krok przed konkurencją – Dzięki informacjom wynikającym z analizy rynku możesz sprawić, że Twój biznes będzie wyjątkowy. Użyj produktów lub usług, których Twoja konkurencja nie używa. Pożycz trochę technik marketingowych, które dla konkurentów działają. Dostosuj ofertę, wplatając to, co dla rywalizujących firm działa, a następnie dodaj innowacyjne rozwiązania.
- Odkrywać nowe grupy docelowe – Dostosowując się do panujących trendów oraz zmieniającej się demografii w Twojej okolicy, możesz odnaleźć zupełnie nowe grupy konsumentów. Gdy zrozumiesz wyzwania z nimi się wiążące, będziesz w stanie dotrzeć do nich poprzez marketing w sposób, który będzie zarazem przystępny, jak i efektywny.
- Podejmować lepsze decyzje – Podążanie za głosem swojej intuicji jest świetną strategią, dopóki nie podejmujesz decyzji o wysokim ryzyku – czyli takich, które ważą o Twoim biznesie oraz marce. Dzięki analizie rynku, możesz podejmować decyzje z większą pewnością, niezależnie, czy chcesz otworzyć następną placówkę, czy zainwestować w nową technologię.
- Odszukać nowe nisze (błękitne oceany) – Ślepe podążanie za innymi nie sprawdza się w biznesie w dzisiejszych czasach. Dzisiaj powszechne są czerwone oceany pełne konkurujących firm. Wygrywają ci, którzy potrafią odnaleźć własny kawałek rynku (zobacz też artykuł: jak odnaleźć własną niszę) i zająć go w całości.
- Odkrywać nowe potrzeby – jeszcze niedawno było to niemożliwe. Dzisiaj istnieją już instrumenty pozwalające na wychwytywanie zupełnie nowych potrzeb, które istnieją a nie są zagospodarowane. Dobrą wiadomością jest również i to, że takie nowe potrzeby da się wymiaryzować (czyli szacować ich potencjał).
Podsumowanie:
Badanie rynku jest nie tylko dobrym sposobem na sprawienie, że Twój biznes będzie w stanie konkurować z pozostałymi uczestnikami rynku. Jest to także dźwignia przedsiębiorczości – droga do osiągnięcia pozycji lidera na rynku.
Leave a Comments