5 najważniejszych: narzędzia e commerce dla sklepów online
Marketing internetowy związany z obsługą zwłaszcza sklepów internetowych wymusza w dzisiejszych czasach zakup jakiegoś narzędzia e commerce. I to niejednego. Oczywiście pasywni przedsiębiorcy raczej tego nie robią ale świat idzie szybko na przód. Narzędzia e commerce mają gigantyczny potencjał. Właściwie użyte niosą prawdziwą przewagę konkurencyjną (a o to przecież chodzi prawda?). Handel online to oczywiście nie tylko sklepy internetowe. Również proste witryny albo odwrotnie, rozbudowane serwisy powinny wspierać swoje działania najnowszymi zdobyczami techniki.
Zobacz też Marketing sklepu internetowego
Na co więc postawić? Wszystko zależy od tego co chcesz osiągnąć. Zaczniemy od serwisu, który obdarzył handel online zdolnością włączania się w dyskusje na interesujący nas temat oraz w dyskusje na NASZ temat!
1. Brand24 – sprzedawaj włączając się w dyskusje na interesujący cię temat
Brand24 to narzędzie, które pozwala na monitorowanie ruchu w internecie związanego z Twoją firmą. Mogą to być wzmianki zarówno z mediach społecznościowych jak i z klasycznego internetu (blogi, fora, serwisy informacyjne itp.).
Jest to szczególnie przydatne narzędzie na przykład gdy zaczną pojawiać się w internecie negatywne wpisy na temat Twojej firmy. Dzięki brand24 jesteś w stanie szybko takie wzmianki zlokalizować i odpowiedzieć na nie, zanim przekształcą się w kryzys wizerunku.
Marketing internetowy w niektórych przypadkach wymaga włączania się w dyskusje na temat konkretnej potrzeby czy produktu (a nie firmy). Brand24 pozwala na śledzenie wszystkich miejsc, w których mówi się na interesujący cię temat. Ostatecznie można wtedy włączyć się w dyskusję jako ekspert i na końcu sprzedać swój produkt. Skuteczność: najwyższa!
2. Tagove Live Chat – czyli marketing internetowy przez bezpośrednią komunikację z klientem
Obsługa klienta to krytyczna część każdego biznesu. Czasem zdarza się, że firma nie otrzymuje wystarczających informacji zwrotnych od klientów. Z tego względu firma Tagove wypracowała platformę w postaci czatu na żywo, dzięki której komunikacja z klientami staje się znacznie prostsza.
Niezależnie od tego, czy Twój klient potrzebuje pomocy w znalezieniu interesującego go produktu, czy doprecyzowania informacji zawartych na stronie – dzięki czatu na żywo jesteś w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania klienta.
Inną ważną funkcją tego narzędzia jest możliwość sformułowania prośby o feedback (informację zwrotną) dotyczącą twojego produkty, zrozumiałości przekazu na stronie, zrozumiałości oferty itd. Pamiętajcie, że kilka procent ludzi to tzw „misjonarze”. To ludzie, którzy chętnie i bezinteresownie powiedzą ci co robisz źle (ja sam do nich należę). W żaden inny sposób nie uzyskasz takich informacji. Odpowiednio ustawiony Chat pozwoli na zainspirowanie takich ludzi do zostawiania swoich bezcennnych uwag!
3. Google Analytics – narzędzia e commerce mają swojego lidera od statystyki
Google Analytics jest najczęściej wybieranym sposobem na śledzenie ruchu w obrębie strony internetowej. Wystarczy dodać klika linii kodu do strony aby odblokować wszystkie możliwości płynące z narzędzia od Google. Dzięki Google Analytics dowiesz się z jakich źródeł pochodzi trafficu na Twojej stronie internetowej, a także które z tych źródeł były najbardziej opłacalne.
Niektóre z możliwości Google Analytics:
- Współczynnik konwersji
- Średnia wartość zamówienia
- Liczba transakcji
- Liczba sprzedanych produktów
- Średnia wartość produktów
- Przychód według produktu
Marketingowa siła tkwiąca w Google Analytics jest ogromna. Problem w tym, że wbrew pozorom nie jest on łatwy w użyciu. Zaawansowane funkcje wymagają wprawy a na to trzeba znów czasu poświęconego przed monitorem (i odpowiedniej bystrości umysłu rzecz jasna).
Słabością Analyticsa jest również to, że Google coraz bardziej ogranicza ilość informacji, które nam wyświetla. Na przykład praktycznie nie pokazuje już z jakich słów kluczowych zdobywamy klientów (to celowe działanie niestety).
4. Crazy Egg – zobacz w co klikają twoi klienci
Crazy Egg oferuje między innymi mapy ciepła, mapy przewijania oraz wgląd w statystyki stron e-commerce. Dzięki mapom ciepła zobaczysz które elementy Twojej strony klikane są przez użytkowników najczęściej, dzięki czemu zdobędziesz lepsze zrozumienie sposobu w jaki użytkownicy korzystają ze strony. Następnie biorąc informacje zdobyte z analizy mapy ciepła możesz podnieść współczynnik konwersji strony internetowej.
Crazy Egg używany jest przez największe marki – eBay, Dell, Amazon i tym podobne. Mapy ciepła mówią im, które elementy strony klikane są najczęściej, a mapy przewijania – jak daleko użytkownicy schodzą w dół strony przed wyjściem.
5. Campaign Monitor – enarzędzie do kampanii emailingowych
Jeśli chcesz prowadzić kampanię reklamową przez drogę mailową, potrzebne Ci będzie narzędzie. Campaign monitor umożliwia łatwo stworzyć wzór emaila, który ma trafić do odbiorcy. Ponadto Campaign Monitor daje dostęp do wszystkich statystyk związanych z kampanią mailową – udostępniając wgląd do skuteczności kampanii, osób subskrybujących oraz trendów. Kampania prowadzona tą droga jest oczywiście zautomatyzowana.
6. Mapy rynku
I tu niestety musimy zawiesić dalsze opisywanie narzędzi e commerce. Aktualnie tworzymy nowe narzędzie stworzone z jednej strony do szybkiego wykonywania researchu rynku, na którym działa sklep czy serwis a z drugiej pozwala na podglądanie konkurencji i jej analizowanie. Spodziewamy się, że na początku przyszłego roku będziemy mogli napisać o tym znacznie więcej. Aby w większym stopniu zapoznać się z możliwościami narzędzia map rynku LandscapeLab zobaczcie zwłaszcza artykuły sekcji Analiza rynku i konkurencji.
Podsumowanie:
Narzędzia e commerce dają naprawdę duże możliwości ale zabierają sporo czasu i wymagają wiedzy jak z nich korzystać. Marketing internetowy wymusza stosowanie nowych rozwiązań, które dają szanse na wyprzedzenie konkurencji. Niestety, handel online jest bezlitosny w tych sprawach. Dobra wiadomość jest taka, że czasami opanowanie jednego narzędzia potrafi wywołać gigantyczny skok jeśli chodzi o skuteczność wprowadzenia sklepu na rynek. To jest tak jak z wycieczką w góry: trzeba wybrać jedną ścieżkę i iść nią do końca. I jeszcze jedna dobra wiadomość: do wygrania jest dużo 🙂
Leave a Comments