Usługi doradcze – Gdy myślisz, że wszystko już wiesz o swoim biznesie
Usługi doradcze są tym czym „telefon do przyjaciela” w czasie gry o milion w teleturnieju. Tym czym jest informacja o polu walki zarejestrowana przez samolot zwiadowczy. To tak jakby zgubić się w górach i wypuścić drona, który z dużej wysokości pokaże ci gdzie jesteś.
Wszyscy jesteśmy ludźmi i wszyscy popełniamy podobne błędy. W biznesie najbardziej bolą trwałe błędy – czyli błędne przekonania. Jednym z nich jest przekonanie o tym, że „o moim biznesie wiem już wszystko”.
Jest to przekonanie zamykające nas na postęp. To bardzo częsty grzech. Przynosi nam też najwięcej szkody bo nie możemy dokonać ekspansji, nie możemy się rozwijać, czynić postępów. To początek stagnacji.
To tak jakby Einstein u progu swojej kariery powiedział: wszystko już wiem, nie ma czego odkrywać, nikt nie jest już w stanie pokazać mi nic nowego. Czujecie problem? To postawa otwartości, wiecznego zachwytu i ciągłego poszukiwania inspiracji jest warunkiem OSIĄGANIA.
„Całe życie jest eksperymentem. Im więcej eksperymentów przeprowadzisz – tym lepiej” Thomas Edison
Eksperymentować – łatwo powiedzieć. Ale jak robić to w biznesie gdzie terminy gonią i nie ma czasu na takie „twórcze zabawy”? Otóż eksperymentować można także poprzez włączanie w proces rozwoju biznesu – takich firm i jednostek, które tą nową perspektywę przynoszą. To oni pracują wyszukując nowe spojrzenia, perspektywy, szukając zaskakujących powiązań, wzorców i okazji.
Ideą LandscapeLab jest dostarczanie takich właśnie insightów, wglądów. To usługi doradcze wykonywane przez nas w oparciu o analizę rynku cyfrowego. Niesie to obserwacje, które ZAWSZE zaskakują.
Na stagnację zawsze narażone są większe firmy, które zdobyły już istotny kawałek rynku i uważają, że to wszystko co można na nim zdziałać. Postrzegają swoją branżę jako czerwony ocean, na którym trzeba się bić do upadłego. Wymusza to na pracownikach postrzeganie świata widzianego oczami żołnierza w okopach: gdy kule świszczą wokół nas – trudno o myślenie z rozmachem.
W takiej sytuacji podparcie się zewnętrzną jednostką, która nie znajduje się „w okopach” (ale ma zdolność i czas na dokonywanie obserwacji) jest rozwiązaniem.
Usługi doradcze – w poszukiwaniu nowych przestrzeni rynkowych
Dla zobrazowania tego przyjrzyjmy się teraz cyfrowemu obrazowi rynku zdrowa żywność (zobacz też: optymalizacja sklepu internetowego). Poniższy obraz to MAPA RYNKU żywności ekologicznej. Zaznaczyliśmy na niej sklep www.bdsklep.pl jako przedstawiciel TOPu, czyli jednostki, która dostała się do samej czołówki branży. Czy są obszary, w których może ona jeszcze poprawić swoje wyniki? Czy wszystko już zostało zrobione? Czy pułap 0,7-1,1 mln użytkowników miesięcznie jest już maksymalnym? Czy można bardziej zaangażować klientów? Czy da się ich bardziej do siebie przywiązać?
Pozyskać dobre usługi doradcze to ZOBACZYĆ WARTOŚĆ TAM GDZIE INNI JEJ NIE WIDZĄ!
Odpowiedzią na powyższą potrzebę są MAPY NOWYCH PRZESTRZENI RYNKOWYCH utworzone na bazie analizy danych rynku cyfrowego.
Czym jest taka mapa i co pokazuje? Otóż mapy nowych przestrzeni rynkowych to wizualne mapy obrazujące jak wygląda rynek (w tym przypadku zdrowej żywności) z perspektywy nie produktów ale PROBLEMÓW klientów!
Zobacz przykłady nisz widzianych z tej perspektywy:
1. To właśnie tym tropem poszedł właściciel sklepu www.piecprzemian.com.pl wybierając niszę dla swojej działalności. Ten mały sklep internetowy z traffikiem na poziomie 2,7 tys użytkowników miesięcznie może być w jakimś sensie nauczycielem dla dużego bdsklep.pl (kompletny paradoks!).
Jeśli więc może być nauczycielem to dlaczego ma taką małą odwiedzalność? Odpowiedź jest prosta: ponieważ nie potrafi wykorzystać dużego potencjału swojej niszy „gotowanie wg 5 przemian”. Pozyskuje 2,7 tys gdy wielkość tego mikrorynku szacować należy przynajmniej na 50-100.000 unikalnych użytkowników miesięcznie (!) Inna korzyść z zagospodarowania tej niszy to dużo wyższe przywiązanie klientów do sklepu oraz ich wyższe skłonności zakupowe.
2. purasana.pl jest sklepem, który zanotował duży skok (z kilku tysięcy do 24.000 użytkowników miesięcznie) pomiędzy marcem a kwietniem br. Niszą, którą zagospodarowuje jest „oczyszczenie z toksyn” oraz „opóźnianie procesu starzenia”. Nie trzeba dodawać, że tak oferowane produkty mają dużo większą siłę sprzedażową niż oferowanie ich w formule „delikatesowej”.
Podsumowanie:
Usługi doradcze zawsze będą potrzebne i zawsze będą przynosiły korzyści. Nasz pogląd jest taki, że firmy świadczące takie usługi powinny (dla uzyskania nowej, zaskakującej perspektywy) podpierać się Mapami Nowych Przestrzeni Rynkowych i podobnych opracowań. Stanowią one bowiem prawdziwą dźwignię pozwalającą zmienić reguły gry w biznesie. I tego wymagajcie od obsługujących Was firm doradczych.
Leave a Comments