Zaplanuj swój budżet na badania rynku
Budżet na badania rynku i analizę rynku, zazwyczaj zajmuje niewielką część całości, a to wynika z ogólnego przypisania researchowi niskiego priorytetu. Jest to wręcz pierwsza rzecz, która zostaje pominięta jeśli istnieją ograniczenia czasowe albo finansowe (albo jedne i drugie). Ostatecznie nie jest to zagadnienie tak istotne jak utrzymywanie serwera czy obsługa bieżącej sprzedaży. Prawda jest jednak taka, że aby bieżąca sprzedaż rosła musisz rozumieć swoich odbiorców, ich potrzeby i kluczowe zagadnienia z nimi związane. Musisz także znać ścieżki, którymi chodzą twoi klienci (w internecie), rozumieć ich zachowanie i umieć do nich przemawiać.
Rola badania rynku i jego analizy – w twoim budżecie marketingowym
Można wiele powiedzieć o znaczeniu analizy rynku i konkurencji oraz tego, w jaki pozytywny sposób może wpłynąć na Twój biznes. Dlatego też powinna być integralną częścią Twojego budżetu a nie tylko zbędnym dodatkiem. Wielkość kwoty, którą trzeba zarezerwować na badania rynku zależy od celów, które chcemy osiągnąć. Upraszczając: utrzymanie aktualnej sprzedaży to de facto marketingowa wersja defensywna. Ofensywa rynkowa oznaczająca podjęcie próby znaczącego zwiększenia udziału w rynku lub wejścia na nowy rynek wymaga istotnego zwiększenia nakładów na badania rynku.
Badanie rynku – o co toczy się gra?
Branża, którą my się zajmujemy czyli analityka rynku jest nieprawdopodobnie szybko rozwijającą się dziedziną. Wydaje się to dziwne bo cóż nowego można wymyśleć, co nowego zobaczyć, w twardym świecie biznesu? Obraz rynku cyfrowego dodał zupełnie nową perspektywę do analiz rynkowych. Jest on lustrzanym (choć czasami lekko zniekształconym) odbiciem rynku realnego. Posiadanie odpowiednich narzędzi pozwala na utworzenie map rynku, które poddają się analizie. Dzięki temu można wychwycić nowe okazje rynkowe, nowe ukryte dotychczas nisze, nowe formuły sprzedaży i włączyć je do swojej strategii. Do wygrania jest bardzo dużo! Im większa konkurencja panuje w branży, w której działamy tym więcej sił i środków powinniśmy przeznaczyć na badania rynkowe. Pamiętajcie: dobre badanie rynku i jego analiza prowadzi do odkrycia nowych rynków ukrytych wewnątrz naszej branży.
Analiza rynku – zlecać czy wykonywać samemu
Internet jest wielkim zbiorem informacji. Zbieranie informacji oraz przetwarzanie danych pozyskanych z sieci wymaga doświadczenia, może być bardzo czasochłonne i wyczerpujące. Oczywiście istnieją narzędzia ułatwiające tę pracę (narzędzia monitorujące publiczne media, aplikacje do ankietowania), dzięki czemu każdy może podjąć próbę takiej analizy. Konieczność pozyskiwania zewnętrznych danych i wkomponowywanie ich do budowanego obrazu rynku to ciężka praca. Wydaje się, że wykonanie prostego researchu zawsze można zrobić we własnym zakresie. I z pewnością w mniej ważnych tematach można się do tego ograniczyć. Jednak do analiz, które mają wpływać na kierunek działań firmy na rynku takie działania są niewystarczające.
Naszą odpowiedzią na taką potrzebę są mapy rynku i konkurencji. To najszybszy i najekonomiczniejszy sposób na uzyskanie obrazu rynku, konkurencji w odpowiedniej branży.
Jak uzyskać maksymalne korzyści z zadysponowanego budżetu
Każdy właściciel firmy chce wykorzystać swój budżet w jak najlepszy sposób. Zacznij więc od określenia celów, jakie chcesz osiągnąć poprzez analizę. Określ więc:
- Czego chcesz się dowiedzieć o twojej grupie docelowej?
- Jacy konkurenci istnieją na twoim rynku?
- Jakie trendy panują, w jakie warto inwestować?
- Jak wygląda podział rynku, na którym działasz?
- Jakie są nisze w Twojej branży
Świadomość na jakie pytania chcesz uzyskać odpowiedź jest konieczna w celu maksymalizacji zysku. Dzięki temu masz szansę na ulepszenie wszystkich aspektów Twojego biznesu w przyszłości.
Podsumowanie:
Analiza, oraz badania rynku i konkurencji jest ważna. Bardzo ważna. Nie warto jej spychać na koniec kolejki w budżecie. Stare przysłowie mówi: jak sobie pościelesz tak się wyśpisz. My powiemy: jak rozpoznasz swój rynek na starcie taki będzie twój biznes na długie lata. Mało tego: na jakim rynku się usadowisz takie będzie twoje życie. Sam wybierz czy szukasz czerwonego czy błękitnego oceanu?
Leave a Comments